A Christie's nem vár novemberig. A hagyományos őszi aukciói elé, október elejére hirdetett meg egy új, “hibrid formátumú“ nagyaukciót New York-ba, amelyet a nemrégiben egyesült modern és kortárs részlege bonyolít le. Az aukció sztárja egy 25 millió dolláros Cézanne csendélet lesz.
A hibrid aukciót, azaz az élő teremárverés és az online aukció sajátos keverését a jelenlegi járványhelyzet hívta életre és a Sotheby’s tesztelte le július végén, Londonban. Az aukciósteremben valódi árverésvezető tartotta kézben a liciteket, amelyeket a meghívott 20 VIP vendég személyesen tehetett meg a teremben, a többiek pedig telefonon, interneten, vagy vételi megbízásokkal licitálhattak. A “Rembrandtól Richterig” címet viselő, kategóriák és művészettörténeti korszakok szemponjából is ‘kevert’ aukció váratlanul nagy sikert hozott a Sotheby’snak, megmutatta, hogy a legfelső kategóriában a pandémia sem állítja meg a vásárlási kedvet. A Christie’s sem akar lemaradni erről a hullámról, és bár nem tervezi a novemberi aukciók lemondását, de nem akar addig várni, ezért előtte beiktatott október 6 és 7-én nappali és esti értékesítéseket.
Szeretnénk több aukciós vásárlási lehetőséget nyújtani idén ősszel, mind a beadóknak, mind a vásárlóknak” – nyilatkozta Alex Rotter, a Christie’s New York összevont háború utáni modern és kortárs művészeti részlegének vezetője egy interjúban, hozzátéve, hogy a top kategória gyűjtői nem idegenkednek a digitális platformok használatától, nem ragaszkodnak a hagyományos műfaji besorolások szerinti árverésekhez, és nincsenek beidegződéseik az aukciós naptár tekintetében sem. Egy dolog tűnik biztosnak, főművekre mozdulnak. A Christie’s munkatársai minden egyes sajtómegszólalásukban megerősítik, hogy készülnek a novemberi aukcióra, de mindenki tisztában van vele, hogy az emelkedő betegszámok nem sok jót ígérnek. Az őszi második hullám miatt a november időpontok meglehetős bizonytalanná váltak.
Alex Rotter azt mondta ezzel kapcsolatban: “Ahelyett, hogy a legrosszabb forgatókönyv megvalósulására várnánk, úgy döntöttünk, kihasználjuk a pillanatot, addig, amíg lehet. Rotter azt is megindokolta, hogy miért árverezik együtt a 20. és 21. századi műveket. “Picasso, Brancusi, Giacometti és Cézanne – a 20. századi európai modernizmus óriásai – referenciaként szolgálnak a kortásak számára, árakban is.”- összegezte.
A művészettörténeti korszakokon, műkereskedelmi kategóriákon átívelő aukciós anyagot a múlt század művészeti mozgalmai mentén fűzték össze. Az aukciós sztártétele kétségkívül Paul Cézanne akvarell-lel festett csendélete, a Nature morte avec pot au lait, melon et sucrier lesz.
A festmény becsértéke 25 millió dollár és értékesítési jogának megszerzéséért garantált árat kínáltak a beadónak, amelyet akkor is kifizetnek, ha a leütési ár az aukción annál alacsonyabb.
Az 1900–06 között készült festmény provenienciája szinte végig hiánytalanul ismert: először a híres francia műkereskedő, Ambroise Vollard adta el egy francia nemesnek, 1933-ban Amerikába került, Edsel és Eleanor Ford amerikai gyűjtőházaspárhoz és mostanáig a családi kollekció része volt.
Ahogy ez mostanában megszokott, a kép turnéra indul szeptember 1. és 11. között meglátogatja a Christie’s Hongkong-I és londoni székhelyét is, hogy a helyi érdeklődők élőben is megtekinthessék.
Forrás: Art Market Monitor, Christie’s
Címlapkép: Paul Cezanne: Csendélet tejeskannával, dinnyével és cukortartóval (1900–06). Christie's Images LTD. 2020. via Műtárgy.com
Szerző: Műtárgy.com