A műtárgy.com legfrissebb cikke az artnet nyomán az antik vásárok legfrissebb trendjeinek jár utána.
Míg régen a jó ízlés jelének egy adott korból származó antik tárgyakkal berendezett háztartás számított, mára a belsőépítészetnek ez a múzeumszerű megközelítése elveszőben van, teret adva az eklektikusabb és személyesebb szempontoknak. Ezt a változást az antik vásárok sem hagyhatják figyelmen kívül.
Nemrég látott napvilágot a hír, miszerint a londoni Art & Antiques Fair, Olympia a legutóbbi vásárán bevezetett egy SOFA Londonnak nevezett kortárs művészet és modern design szekciót. Ez sokak szerint azt mutatja, hogy az antik vásárok napjai, legalábbis ahogyan eddig ismertük őket, meg vannak számlálva. Persze felmerül a kérdés, hogy ezt az antik vásárok eltűnéseként vagy inkább fejlődéseként kell-e interpretálunk? Mary Clare Boyd, az Art & Antiques Fair, Olympia igazgatója az utóbbit gondolja. Boyd úgy vélekedik, hogy A SOFA arról ismert az Egyesült Államokban, hogy a nemzetközi kereskedői egyedei mesterműveket árulnak. Itt Londonban szintén a kereskedők egy elit szekciójával találkozhattunk, akik eredeti műveket állítottak ki számos művészeti műfajban.
A gyűjtési igények egyre eklektikusabbá válása, illetve az előző század közepének modern stílusa iránti megélénkülő kereslet szintén fontos tényezők ebben a változásban. A legsikeresebb vásárok, például a Frieze Masters vagy a Masterpiece London már jó ideje fogadnak olyan kiállítókat, akik az eladni vágyott tárgyak széles skáláját kínálják, így a tradicionálisabb vásárok esetleg követhetik a példájukat, és úgy tűnik, hogy erre nem is kell sokat várni. A Guardian információi szerint például számos vásár eltörölte a 21. században készült műtárgyak eladására vonatkozó korlátozást.
A trendek természetesen befolyásolják a piacot, de a tradicionális művészet és az antik tárgyak továbbra is nagyon népszerűek, mondja Boyd. Nemrég készítettünk egy kutatást, amiben azt találtuk, hogy a britek 72%-a szerint az antik bútor mindig divatosnak számít, a szigetország kedvenc stílusának pedig az Art Deco bizonyult. Gondolhatnánk azt, hogy ma az emberek az egyszerű stílust kedvelik, de jelenleg is van kereslet a tradicionális művészetek és az antik tárgyak iránt. Az emberek a minőséget és az egyedi darabokat keresik, és a jelenlegi trendnek az a szépsége, hogy ötvözhető a régi az újjal, amit a vevők és a lakberendezők sikeresen meg is tesznek.
Nehéz elképzelni, hogy egy ilyen beágyazott iparág veszélyben legyen, de a Guardian szerint az antik tárgyak értéke összességében 45%-ot esett az utóbbi időszakban. Boyd szerint az alkalmazkodás érdekében a kereskedőknek a tárgyak minőségére és származására kell fókuszálniuk.
Emellett, minden bizonnyal az antik tárgyak esetében a vásároknak továbbra is döntő szerep jut, mivel a vásárok azért különösen fontosak, mivel ott az emberek rövid időn belül a kereskedők széles skálájával találkozhatnak és összehasonlíthatják a kínálatot. Ezért kapcsolatépítés és a személyes találkozás a potenciális vásárlókkal és eladókkal mind a két fél számára a siker kulcsát jelentheti.
A modern és kortárs művészetet bemutató antik vásárok száma tehát folyamatosan növekszik, de a műtárgypiac mindig is híres volt a gyorsan felfutó trendekről, így még érdemes várni annak az eldöntésével, hogy egy divatjelenségről, vagy pedig egy, a műtárgypiacot alapvetően átalakító fordulatról van szó.
…