A Magyar Művészeti Akadémia Film- és Fotóművészeti Tagozatának első közös nagyszabású kiállítása (Kép/Társak) a barátságra, az együttműködésre és a szellemi közösség megteremtésére fókuszál. Az akadémia művészei nem akadémikus alkotótársakat maguk mellé állítva párbeszédbe kezdtek munkáikon keresztül. Mindnyájukban közös a képalkotó tevékenység, és a lélekkel való látás, azonban a párosok (Balla András és Balla Gergely, Benkő Imre és Molnár Zoltán, Bicskei Zoltán és Dormán László, Haris László és Telek Balázs, Horváth Péter és Polyvás Albert Béla, Kósa Ferenc és Katkó Tamás, Jelencki István és Kőrösi András, Kunkovács László és Ilku János, Móser Zoltán és Ádám Gyula, Paulius Normantas és Boros György, Olasz Ferenc és Mudrák Attila, Sára Sándor és Koffán Tamás, Tóth György és Barta Zsolt Péter, Török László és Lakatos Erika) minitárlatokat hoznak létre. Mára már bevett gyakorlat az itt is megmutatkozó együttműködésen vagy részvételen alapuló művészet.
A teljesség igénye nélkül egy szubjektív válogatással nyújt most betekintést a műtárgy.com, az egyes Kép/Társak diskurzusába.
Benkő Imre és Molnár Zoltán – A mester és a tanítványa:
Benkő Imre kedvelt műfaja a fotóesszé, ezekből az esszékből láthatunk a tárlaton töredékeket. Élményei alapján saját megfogalmazásában és értelmezésében vázol fel, mutat be korjelenségeket. A dokumentarizmus egy különleges változatát képviseli, Benkő Imre szerint ezzel az egész társadalom spektruma látható és láttatható. Fotói egyéni olvasatokat kínáló tér-idő metszetek, de minden generációnak elkell végeznie a saját kutatásait, amit tanítványa Molnár Zoltán meg is tesz. A mestere elmondása szerint a dokumentarizmus köti össze a művészetüket.
Tóth György és Barta Zsolt Péter – A sejtelmes egész és a kendőzetlen részlet:
A női alak szépsége, a női lélek kiismerhetetlensége és ezek különféle megjelenítése az eszköz, amivel igazán el tudom mondani azt, ami bennem van. – Tóth György –
Tóth György fotóin az alakok gyakran sejtelmesek, mintha vékony fátyol lebegne a modelljei előtt, akik hús-vér nők minden mesterséges szépítés nélkül. A nőiséget mutatja meg és vegyíti ezt érdeklődésével, az egyetlen negatívra történő expozícióval. Társául Barta Zsolt Pétert választotta, aki gyermekei növekedését dokumentálta nem mindennapi módon a test struktúráira figyelve. A meztelenség helyett az antik görög kultúra örökségére, a klasszikus arányrendszerek szépségére fókuszál.
Normantas Paulius és Boros György – A világcsavargó és a lokálpatrióta:
Érdekeltek a magyarokhoz legközelebb álló rokon népek, mivel magyar lányt vettem feleségül, és azért mentem Szibériába, hogy a hantiktól tanuljak magyarul. -Normantas Paulius-
Normantas Paulius fotográfus, néprajzkutató, antropológus négyszer ünnepelte a születésnapját a Himaláján, a kiállításon megjelenő válogatása Kőrösi Csoma Sándor tibetológus utazásait, munkásságának helyszíneit örökítik meg, az ott látott tájakat és embereket. A litván származású, nyíregyházi fotóművész számára az úton levés az a toposz, amelynek továbbírására vállalkozott fotográfiáival. Borsos Györggyel Nyíregyházán ismerkedtek meg, aki az analóg és digitalis technika progresszív ötvözésére törekszik, ez a tárlaton megjelenő Sóstóról készített képein is felfedezhető. Illetve az a szándéka, hogy olyan hangulatú képeket csináljon, amik megmutatják, milyen volt fénykorában a Sóstó, a csavar pedig az benne, hogy akkoriban nem volt valami fényes látvány.
A Kép/Társak című kiállítás megtekinthető a Pesti Vigadóban 2017. február 4. és április 2. között. A kiállítás kurátora: Uhl Gabriella.
…