A korábbi évekhez hasonlóan a Larry’s List idén is összeállította az új generációs, 40 év alatti műgyűjtőket bemutató riportját (The Next Gen Art Collectors 2021), amely egyebek mellett vizsgálja a globális szintű változásokat és trendeket is – különösen a kortárs piacon. A több hónapos kutatómunka során olyan kérdésekre igyekeztek választ találni a gyűjtők azonosítására, mint például kik is ennek a generációnak a gyűjtői, kik az alapítói a legújabb múzeumoknak és kiállítótereknek vagy éppen kinek a véleménye fogja formálni a művészeti szcéna elkövetkező pár évét. Az ezek alapján készült, több mint 150 gyűjtőt felsorakoztató lista a műgyűjtők személyét, motivációját, gyűjteményét, illetve közösségi média felületeit mutatja be.
A lista alapján a műtárgy.com.com az alábbi főbb következtetéseket emeli ki:
- A teljes gyűjtői kört vizsgálva továbbra is New York, London, Szöul, Peking, Sanghaj és Hongkong tekinthető a globális piac csomópontjának, emellett egyre erősödő fiatal gyűjtői hullám érzékelhető Kína, Korea és Indonézia irányából.
- A műgyűjtők új generációja gyorsabban ismeri fel preferenciáit és érdeklődésének irányát, gyűjteményeik is elérhetőbbek az érdeklődők számára digitális megosztás útján, vagy akár az általuk létesített kiállítóterek tárlatain.
- A festmények és a szobrok örvendenek a legnagyobb népszerűségnek a fiatal gyűjtők körében is.
- A gyűjtők következő generációjával párhuzamosan megjelent az újonnan feltörekvő művészek nemzedéke is; a műgyűjtés mellett a művészek támogatása és képviselete is előtérbe került, gyakori például a művészeti rezidenciaprogramok alapítása.
- A közösségi médián belül még mindig az Instagram az uralkodó platform a kommunikáció és a kapcsolatépítés szempontjából, a napjainkban igen népszerű TikTok térnyerése ebben a szférában egyelőre még nem figyelhető meg.
- Míg többen a családi hagyományt folytatják, sokan mindenféle gyűjtői háttér nélkül kezdtek bele a műgyűjtésbe; és míg maga a gyűjtés jellege és dinamikája nem változott, a fiatalabb generáció tevékenysége sokkal transzparensebbnek mondható a korábbiakhoz képest.
- Az Y-generáció gyűjtői által preferált, regionális és globális szinten is kedvelt művészek nagy része szintén aktív a közösségi média felületein.
Néhány, a listából kiemelt műgyűjtő tevékenysége is az előbbi megfigyeléseket támasztja alá.
Friedrich és Johanna Gräfling (Frankfurt, Németország) gyűjteménye, a sammlung FIEDE nyilvánosan hozzáférhető. Szoros együttműködésben állnak a gyűjteményükben szereplő művészekkel, támogatást és kiállítótereket (Salon Kennedy Frankfurt, Kunstverein Wiesen) biztosítva nekik. Gyűjteményük a már befutott művészek korai vagy aránylag ismeretlen munkáiból, berlini-, illetve fiatal művészek alkotásaiból áll.
Rasika Kajaria (Új-Delhi, India) 19 éves kora óta gyűjt, 2009-ben alapította meg Exhibit320 galériát, kiállítási lehetőséget teremtve ezzel a kortárs dél-ázsiai művészetnek. Ezenfelül, társalapítója a Tribal Art Forms-nak és a Tribal Art Foundation-nek, amely a helyi művészetet és kézművességet pártolja.
Emma Hall (Westport, Connecticut, USA) Andy és Christine Hall műgyűjtő szülei példáját követve szintén ismert tagja az amerikai művészeti szcénának. Korábban a Christie’s-nél, a Sotheby’s-nél és a Haunch of Venison galériánál szerzett tapasztalatot, jelenleg pedig a családi Hall Art Foundation kiemelt projektjeit és kommunikációját irányítja.
A teljes riport letölthető a https://www.larryslist.com/art-collector-report oldalon.
szerző: műtárgy.com