Alig néhány hónappal a legutóbbi aukciós rekordja után, Sandro Botticelli visszatér az aukciós termekbe egy 40 millió dollárra becsült, Krisztust ábrázoló portréval.
The Man of Sorrows, Forrás: Barnebys.com
Januárban, a Sotheby’s által rendezett, igen rangos Masters Week aukción, Botticelli Portrait of a Young Man Holding a Medallion című festménye kilencszeresen megdöntötte az előző rekordját. A kép leütési ára 80 millió dollár volt, a járulékos költségeket beleszámítva pedig összesen 92,2 millió dollárt fizetett új tulajdonosa, amely a világ második legdrágább régi mester festményévé változtatta, közvetlenül Leonardo da Vinci Salvator Mundi-ja után. Ez a rekord eladás az, ami segítette kiegyenlíteni a piacot a régi mestereknek.
Portrait of a Young Man Holding a Medallion, Forrás: Los Angeles Times
2022 januárjában a Sotheby’s aukcióra bocsátja The Man of Sorrows című, Botticelli által alkotott potrét, amit a karrierje végén készített. Abban az időszakban nagy hatással volt rá a dominikai reformer, Jérôme Savonarola, illetve leginkább a keresztény szimbolizmus által jellemzett stílus felé hajlott.
Az aukciósház bejelentette, hogy a 15 és 16. század fordulóján készült műalkotás 40 millió dollár feletti becsült értékkel kerül bemutatásra. Annak ellenére, hogy Botticelli művei viszonylag rövid idő alatt másodszorra jelennek meg aukción, műalkotásai, különösen a késői munkák rendkívül ritkák a piacon. A Sotheby's szerint ebből az 1492 utáni időszakból csak három másik műről ismert, hogy magánkézben van.
The Man of Sorrows a festő késői pályájának egyik legszembetűnőbb példája, a 16. század végén stílusának fejlődését és alanyainak kezelését illusztrálja. Az előző évtized költői mitológiai jeleneteivel ellentétben (különösen a Vénusz és a Tavasz születése) azonban a művész 1490 utáni produkciója józanabb, szigorúbb és spirituálisabb.
A műalkotással Botticelli egy bizonyos kettősséggel átírja Krisztus képét, így olyan természetet kölcsönöz neki, amely mind isteni, mind emberi. Krisztus megmutatja három sebét, kettőt a kezén, amely a keresztre feszítés során keletkezett, egyet pedig a mellkasán, amelyet egy katona lándzsája okozott halála után. „A Man of Sorrows feltűnően valósághű ábrázolása Krisztusnak, amely a szenvedését és halálát szimbolizálja, de elképesztő mértékű emberséggel, amely Botticelli portréjának jellegzetessége és lenyűgöző pszichológiai mélységgel mutatja be Krisztus istenségét” mondta Christopher Apostle, a New York-i Sotheby's régi mesterek festményeinek vezetője.
Krisztus fejét angyalok glóriája veszi körül, akik a szenvedély eszközeit tartják, és eltakarják a szemüket, hogy kifejezzék bánatukat a személy szenvedéseivel szemben.
„Ilyen színvonalú Botticelli alkotás aukcióra bocsátása nagy esemény a régi mesterek világában, de hogy egy évvel a mérföldkőnek számító Young Man Holding a Medallion című munkájának eladása után viszik piacra ezt a rangos munkát, az egy valódi szenzációnak számít” – mondta George Wachter, a Sotheby s elnöke és a régi mesterek festményeik nemzetközi biztosa. „Ez a rendkívüli festmény kiváló példája annak, ami Botticellit magával ragadó és merész vizuális stílusúvá teszi, párosulva a portrék egyedi emberi megközelítésével.”
Krisztust, mint a bánatok emberét október 7–11-én mutatták be egy hongkongi kiállításon, mielőtt világkörüli turnéra viszik, egyenesen Los Angelesbe, Dubaiba, Londonba és végül New Yorkba, ahol januárban árverésre bocsátják.
Forrás: Barnebys.com