Mi motiválhat valakit a műtárgyak gyűjtésében? Milyen tényezők befolyásolják a vásárlást? Ezek a kérdések képezik az Artsy által kiadott Art Collector Insights alapját. Kimondható, hogy a művészeti piac és általában véve a gazdaság számos bizonytalansággal küzd. A 2023-as jelentésben több mint 1200 gyűjtő válasza tájékoztat bennünket a műtárgypiac jelenlegi preferenciáiról és aggályairól. A műtárgy.com összegezi a beszámoló legfontosabb eredményeit.
A kutatás összességében egy erősen árnyalt, mégis pozitív képet tár elénk. A megkérdezett gyűjtők vásárlási szokását illetően nem látszódnak kimagasló változások az elmúlt évhez mérten. A műtárgyak felfedezésére és értékesítésére szolgáló online eszközök és platformok használata egyaránt következetes maradt a világjárvány utáni világban.
A fiatal és idősebb korosztályú gyűjtők közötti generációs különbségek azonban meghatározóan jelentkeznek, mind a vásárlás módját, mind a művészeti ágak népszerűségét tekintve. A Z generációs gyűjtőknél például, nem meglepő módon elsőbbséget élvez a digitális úton zajló beszerzés. Mindemellett gyökeresen más tényezők motiválják az ezredforduló környékén született gyűjtőket, mint az idősebb társaikat.
A cikkben most csupán a jelentés fontosabbnak vélt megállapításait közöljük. A kutatás teljes terjdelmében az Artsy felületén érhető el.
2. A legtöbb műtárgyvásárló célja a gyűjteményépítés, azonban a befektetés céljából történő vásárlás aránya szintén megnövekedett
A válaszadók többsége arra a kérdésre, hogy miért vásárolnak műtárgyakat, leginkább a gyűjtemény építési szándékát fejezte ki (64%), ezt követi a vágy, hogy otthonaikat, belső tereiket díszítsék (62%). Szintén megmutatkozik a szándék az alkotók támogatásra (52%), illetve egyéb inspiráció szerzésére (50%).
A válaszadók kisebb hányada, 38%-a mondta, hogy befektetési értékük miatt kíván leginkább műtárgyakat beszerezni. Ez az arány egyébként hat százalékos növekedést mutat a 2022-es kiadvány eredményeihez képest. Az emelkedés többek között annak tulajdonítható, hogy a műalkotás a gazdasági ingadozások idején is stabil alternatív eszközkategóriaként jelentkezik.
2. Az absztrakt művek számítanak a legnépszerűbbnek a piacon
A megkérdezett gyűjtők különféle műfajú alkotásokat preferálnak. A túlnyomó többség (94%) a festmények vételét helyezte előtérbe. Ezután következtek a nyomatok és a sokszorosított grafikák (56%), a szobrok és kerámiák (57%), valamint a fotográfiák (43%).
Arra a kérdésre, hogy a kortárs művészet melyik három irányzata a legfontosabb számukra, a gyűjtők az absztrakt művészetet 50%-os arányban választották ki, ezt követték az expresszív figuratív alkotások (34%), a realista figuratív alkotások (22%), majd a kortárs szürrealizmus (17%).

Forrás: Artsy
3. A gazdasági hatások ellenére a műgyűjtés stabil mutatókkal rendelkezik
A gyűjtők körében végzett felmérésben a gazdasági légkört az inflációs félelmek jellemezték, a válaszadók legnagyobb aránya (37%-a) fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy a következő évben az infláció hatással lesz költségvetésükre. Ennek ellenére a gyűjtők műtárgyvásárlási szokásai nem változtak az év eddigi időszakában. A válaszolók mintegy 75%-a azt mondta, hogy az elmúlt 12 hónapban ugyanannyi, illetve több műtárgyat vásárolt, mint az előző 12 hónapban.
4. A személyes műtárgyvásárlás ismét előtérbe helyeződik, de az online beszerzés egyaránt megmarad
A művészeti világ tavaly visszatért a világjárvány előtti normákhoz, azonban a digitális eszközök továbbra is meghatározó fontossággal jelentkeznek a műtárgyak megvásárlásakor, illetve felfedezésükben. A válaszadók mintegy 80%-a vásárolt műtárgyat online az elmúlt 12 hónapban, ami négy pontos növekedést jelent a tavalyi felméréshez képest.
5. Az árak átláthatósága és a biztonság kulcsfontosságú az online művészeti tranzakcióknál
A válaszadók többsége (58%) az átlátható árképzés hiányát jelölte meg fő tényezőként, amely megakadályozza őket abban, hogy online vásároljanak műalkotásokat. Arra a kérdésre, hogy számszerűsítsék, mennyire fontosak a nyilvánosan jegyzett árak egy műalkotás online vásárlásakor, a válaszadók átlagosan 84 pontot adtak a 100-ból.

Forrás: Artsy
6. A fiatalabb generáció merőben másképpen gondolkodik a műgyűjtésről
A 37 év feletti gyűjtők mintegy 82%-a nyilatkozott úgy, hogy meglévő műtárgyait leginkább művészeti galériák által szerzete be. A fiatalabb, 18 és 36 év közötti gyűjtőknek csupán kisebb része, 70%-a mondta ugyanezt. A fiatalabb gyűjtők mindössze 10%-a jelezte, hogy személyes aukción vásárolt műtárgyakat, míg az idősebb gyűjtők 29%-a. Művészeti vásárokon a fiatalabb gyűjtők 38%-a vett műtárgyat, míg az idősebb korosztály jóval nagyobb arányban (51%) vásárol ezeken az eseményeken.
Mindkét csoport előtérbe helyezi, hogy közvetlenül a művésztől vásároljon alkotást, ezt a módot a résztvevők 70%-a tüntette fel.
Az Artsy Collector Insights idei jelentését egy 2023 júliusa és 2023 augusztusa között zajló online felmérés során dolgozták ki, amelyre több mint 1200 Artsy-felhasználó válaszolt 60 országból.
A résztvevők többsége (53%) az Egyesült Államokban él, kisebb része Egyesült Királyságból származik (20%).
Itthon is készült egy hasonló kutatás, amely a gyűjtők online és offline műtárgyvásárlási szokásait, döntési preferenciáit és vásárlási szokásait vizsgálta. A műtárgy.com a Deloitte Magyarországgal együttműködve tavaly év végén publikálta a Kutatás a hazai műtárgyvásárlási szokásokról című kiadványát. A jelentés alapjául szolgáló kérdőívet előzetesen közel 200-an töltötték ki, legfontosabb megállapításai először a 2022-es Műtárgybefektetési Konferencián kerültek bemutatásra.
Források: Artsy
Címlapkép: Artsy Collector Insights 2023
Címlapkép forrása: Artsy