A 2024-es év alig kezdődött el, máris robbant a Banksy-bomba, miszerint a Sotheby’s 2018-as aukcióján létrejött Love is in the Bin feldarabolt Banksy kép új tulajdonosára vár. A kép eladásának a dátumát másodjára tűzték ki, immáron Girl Without Balloon néven. Azonban nem csak a brit street artistnak sikerült betörnie az aukciósházakba, hanem még többeknek. Kik voltak ők, és milyen hatást gyakorol a jelenlétük a kortárs művészetre, és a műtárgypiacra?

A 2018. októberi első eladása során a Girl with Balloon (2006) megsemmisült a Sotheby’s londoni aukcióján. A festmény keretén belül elrejtett iratmegsemmisítő aktiválódott a nyertes ajánlat után. Ennek következtében a Pest Control (Banksy mögött álló ügynökség) átnevezte a félig felaprított darabot Love is in the Bin-re, valamint 2018-ra keltezte azt, és új eredetiségigazolást kapott. A lázadó performatív alkotás végső ára 1,04 millió font volt (2018-as árfolyamon 310 millió forint) plusz díjak nélkül. A Love is in the Bin 2021. októberében visszakerült a londoni Sotheby's-hez. A darab végül rekord 16 millió fontot (díjakkal együtt 18,5 millió fontot vagy 7,87 milliárd forintot) hozott. Az eladás után a műnek a Girl Without Balloon nevet adták, ami utal a mű megváltozott státuszára.

width=500

Banksy, Love is in the Bin, 2018
Forrás: Alexander Scheuber/Getty Images

A kortárs művészeti aukciókon a street art alkotások kimagasló jelenléte az utcai művészek népszerűségének és elismertségének emelkedésével magyarázható az elmúlt években. Az olyan művészek, mint Banksy és Jean-Michel Basquiat nemzetközi hírnévre tettek szert, ezáltal a művészet rajongóit, illetve a tapasztalt gyűjtőket egyaránt bevonzották az aukciósházakba. A közelfogadást jól tükrözi az is, hogy milyen erővel vált a street art vandalizmusból értékes művészeti formává. Népszerűsége a hozzáférhetőségben, a globális tudásátadásban és a kultúraközvetítésben keresendő. A neves utcai művészek munkái dollármilliókat érnek az aukciókon, megkérdőjelezve ezzel a művészi értékről és a piaci keresletről alkotott hagyományos elképzeléseket. Basquiat 1982-es Untitled képe meghatározta az utcai művészet legmagasabb értékét, amikor 2017-ben 110,5 millió dollárért (85,2 millió fontért) adták el a New York-i Sotheby’s aukciósházban. A festményt utoljára 1984-ben árverezték el mindössze 19 000 dollárért. A vásárokon való részvétel elmossa a magas és alacsony művészet közötti határvonalat, megkérdőjelezve a galériák által reprezentált alkotások és az utcai alkotások közötti különbségtételt. Ez a folyamat a műgyűjtők új típusának felemelkedését segítette elő, őket kifejezetten a street art-ból áradó városi táj energiája és vibrálása ragadja meg.

width=500

Jean-Michel Basquiat, “Untitled,” 1982
Forrás: The Estate of Jean-Michel Basquiat / ADAGP, Paris / ARS

Az aukciósházakban való megjelenés mégis diszharmóniát sugall. Lényegében szokatlan graffitit, street artot látni a zárt terekben, mert nem ezért készültek. Egy utcai műalkotás nyilvános térből való eltávolítása nemcsak a világot fosztja meg attól, hogy ingyenesen láthassa, hanem teljesen megváltoztatja az alkotás kontextusát és jelentését is. Ugyanakkor létezik olyan eset, amikor a művészek nem akadályozhatják meg, hogy az aukciósházak „képzőművészetként” adják el munkáikat, és alkalmanként szükségük van az eladásokra, hogy finanszírozni tudják tevékenységüket.

Bár ezek a művek ritkán készülnek tudatosan az aukciósházi eladásra, utcai művészek alkotásai mégis gyakran megjelennek a falaik között.

A továbbiakban bemutatunk néhány – hazánkban talán kevésbé ismert – utcai művészt, akik több alalommal megjelentek már nemzetközi árveréseken:

STIK

A Hackney-ben élő művész 2001 óta festi ikonikus pálcikafigurás falfestményeit. Ezeknek a nyilvános festményeknek a középpontjában a szerelem, az egység és az összetartozás témái állnak. 2020-ban a londoni Christie’s-el együttműködve eladta Holding Hands (Maquette) alkotását. Saját bevallása szerint ezzel támogatva azt a jótékony célt, hogy létrejöhessen egy társadalmilag befogadó, szabadtéri, művészeti program a városrészben. A mű 287 500 fontért (akkori árfolyamon 116 millió forintért) kelt el az aukción. Így az eladás a művész, a vevő és a közönség érdekét egyaránt szolgálta.

width=500

STIK, Plaque (heritage blue), 2011.
 Forrás: MyArtBroker

Invader

A francia utcai művész munkái rendszeresen megjelennek aukciókon, az elmúlt években népszerűsége és árai is megnőttek. A 2008-as Bécs című mozaikját 2019-ben bocsájtották aukcióra az Artcurialnál. A két panelre ragasztott kerámialapdarabot 356 200 euróért (akkori árfolyamon 115 millió forintért) adták el.

A művész alkotásait munkássága során már többször eltulajdonították. 2017-ben Párizsban letartóztattak két férfit mozaikcsempék ellopásáért. Sajnos az említett művek soha nem kerültek elő, feltehetően illegálisan adták el őket, így jelenlegi tartózkodási helyük ismeretlen. Ami meglepővé, de leginkább dühítővé teszi az efféle helyzeteket az az a tény, hogy a hitelesített Invader-művek meglehetősen könnyen elérhetőek a piacon. Invader megvásárolható eredeti mozaiklapjai, melyek az Invision Kit nevet viselik, lehetőséget adnak arra, hogy az otthoni elkészítés által a leggazdaságosabban jussanak hozzá a képeihez.

 width=500

Invader, Invasion Guide 02, Los Angeles / Mission Hollywood, 2005.
Forrás: MyArtBroker

 

KAWS

A popkultúrából merítve a művészt az általa alkalmazott rajzfilmszerű képei és a Mickey egérre emlékeztető deformált és kifejezéstelen figurái miatt ismerik el – utóbbit egy japán streetwear márkával (Bounty Hunter) közösen alkotta meg 1999-ben. KAWS a luxuskollekciók világába is beszivárgott, „Companion” szobrait limitált kiadásban gyártotta és értékesítette olyan divatmárkákkal együttműködve, mint a Nike és a Dior Homme. A játék segített áthidalni a street art, a képzőművészet és a divat közötti határokat.

A Sotheby's hongkongi aukcióján elképesztő, 14,8 millió dollárért (4,2 milliárd forintért) kelt el a The KAWS Album (KAWS, 2005) 2019 áprilisában, amelyet a japán streetwear influencer, NIGO rendelt meg 2005-ben. A kép érdekessége, hogy tulajdonképpen egy paródia parodizálását láthatjuk – a Simpson család 1998-ban kiadott The Yellow Album átalakított változata, amely szintén az 1967-es Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Beatles album formavilágát dolgozza át a Simpson család mesefilm stílusára.

width=500

KAWS, The KAWS Album, 2005.
Forrás: Artnews

Az utcai művészet iránti érdeklődés egyre magasabb a kortárs művészeti aukciók tükrében. Az olyan új piacok, mint például Hongkong, fokozatosan átveszik a hatalmat a történelmileg erős európai és amerikai piacoktól, ami tovább fokozza ezt a fejlődést. A számok növekedése szintén állandó. Ma Banksy az egyetlen élő városi művész, akinek több millió forintos eladása van, azonban nem lenne meglepő, ha a közeljövőben olyan alkotók is hozzá hasonló eredményeket produkálnának, mint Kaws, Invader vagy Barry Mcgee.

 

Forrás: Artnet, The Street Buddha, My Art Broker

Címlapkép: Banksy Love is in the Bin alkotása a Sotheby’s aukcióján

Címlapkép forrása: PA Images / Alamy Stock Photo

Kapcsolódó cikkek

Műtárgypiac

Bíróság előtt végződő történetek a műtárgyak világából

A műtárgyak világáról és a műkereskedelemről szó híradásokban meglepően gyakran olvashatunk jogi útra terelt, vagyonokat

Elolvasom

Műtárgypiac

Külön szekciót kap az ultrakortárs képzőművészet az idei Art Baselen

A világ mára elismerten legnagyobb és legfontosabb modern és kortárs képzőművészeti vására három svájci galerista

Elolvasom

Műtárgypiac

Hogyan rendezzük át a befektetési portfóliókat 2025-ben?

Donald Trump megkezdte elnöki ciklusát, ettől nem teljesen függetlenül nagy változás jöhet az ukrajnai háború

Elolvasom

Műtárgypiac

Állampapírból műtárgyba, de csak óvatosan – beszélgetés Kollmann Szilviával, a műtárgy.com ügyvezetőjével

Kollmann Szilvia közgazdász-művészettörténész 2011-ben alapította és azóta vezeti a műtárgy.com műkereskedelmi hírportált. Emellett a Műtárgyak

Elolvasom