A film Frida Kahlo hátrahagyott írásaiból merítve tárja elénk a művésznő életútját.
A Frida című dokumentumfilm Frida Kahlo mexikói festő életét és művészetét tárja elénk. A film sajátos perspektívát nyújt Kahlo munkásságáról, kiemelve a valóság őszinte ábrázolására való törekvését. A művésznő festményei nem csupán lenyűgözőek, de mélyen személyesek is, feltárják érzéseit, hangulatait és az élethez fűződő komplex viszonyát.
Kahlo számos szimbólumokban gazdag festményt hagyott hátra, amelyeket személyes megpróbáltatásai ihlettek. A Fridamánia néven ismert globális jelenség során- amelyben a festőt könyvekben és filmekben különböző módon halhatatlanná tették – a művésznő saját hangja nem mutatkozott meg autentikus formában.
Frida Kahlo
Forrás: Artnet
A 2024-es Sundance Filmfesztiválon debütáló Frida arra tesz kísérletet, hogy Kahlo személyisége bekerüljön saját történetébe. Carla Gutiérrez rendező innovatív módon tárja fel Kahlo személyiségét, összefűzve a művésznő hátrahagyott írásos emlékeit – naplóit, leveleit, esszéit és interjúit – a dédunokahúgával és Diego Rivera unokájával folytatott beszélgetésekkel.
A narrációt Fernanda Echevarría del Rivero szinkronszínésznő tolmácsolja Frida Kahlo anyanyelvén, spanyolul. A művésznőt ábrázoló archív fotók és felvételek, valamint Victor Hernandez Stumpfhauser filmzenéje egészítik ki az elbeszélést. A film összhatása nyers és intim.
A film Kahlo gyermekkorát mutatja be Coyoacánban, ahol orvosi tanulmányok reményében nőtt fel. Ám egy tragikus buszbaleset örökre megváltoztatta az életét. Hónapokig ágyhoz volt kötve, súlyos, életre szóló sérülésekkel. A lábadozás során talált rá a festészetre, és önarcképeket készítve fejezte ki érzéseit. Ezeket megmutatta Diego Riverának, a híres festőművésznek, akivel ekkoriban ismerkedett meg, mikor a férfi iskolájában freskót festett. Kahlo varangynak, míg Rivera galambnak becézte őt. 1933-ban házasodtak össze, és a nő vele utazott, amikor a férfi megbízásokat vállalt szerte az Egyesült Államokban.
Részlet a Diego on my Mind (1943) képből.
Forrás: Artnet
Ezek az életrajzi témák már jól ismertek, de a dokumentumfilm újdonságként felszínre hozza Kahlo összetett belső világát. Az Egyesült Államokban töltött idő alatt mélységes honvágyat érzett, és megvetette a férjét éltető New York-i elitet. Gutiérrez továbbá rávilágított arra a nehéz döntésre, amelyet Kahlo kénytelen volt meghozni, amikor Detroitban megszakította terhességét, mert attól tartott, hogy ez veszélyezteti amúgy is bizonytalan egészségi állapotát.
Kahlot éles nyelv és szókimondó természet jellemezte. Míg az amerikai mecénások rosszul bántak vele, a legnagyobb megvetéssel a francia szürrealisták felé volt, akik már korán pártfogolták munkásságát (André Breton úgy jellemezte Kahlo művészetét, mint egy szalagot egy bomba körül). Műveiket a burzsoá művészet dekadens megnyilvánulásának nevezte. Igyekezett elhatárolódni a hozzájuk hasonlóktól és ragaszkodott ahhoz, hogy az álmok helyett a valóságot fesse meg.
Frida Kahlo (1952)
Forrás: Artnet
Frida Kahlo életének részleteit már sok szempontból tanulmányozták. Ezek az aspektusok ismertek korábbról, ennek ellenére meglepő megismerni mélyebb világképét és szemléletét, amire a Frida című dokumentumfilm fókuszál.
Forrás: Artnet
Címlapkép: Részlet Frida Kahlo Diego on my Mind (1943) című képéből
Címlapkép forrása: Artnet