Amikor 2019. április 19-én kigyulladt a Notre-Dame de Paris, volt egy félórás időszak, amikor úgy tűnt, hogy a székesegyház teljesen összeomolhat. A világ döbbenten figyelte, ahogy a tornya ledől, és füst gomolyog a párizsi égbolton. A tűzoltók szakértelme és bátorsága döntőnek bizonyult. Éjfélre a hatóságok kijelentették, hogy a város egyik leghíresebb nevezetessége „megmenekült”, és a parázsló épületből emberi lánc vezetett ki, amely műkincseket, ereklyéket és értékes könyveket vitt biztonságba.

A tűzvész ötéves évfordulóján a megmentett műveket bemutató kiállítás nyílik a párizsi Mobilier National-ban, a nevezetes francia bútorgyűjtemény otthonában. Amint azt a „A Notre Dame nagyszerű díszeinek helyreállítása” (Restoring the Grand Decors of Notre Dame) cím is sugallja, a kiállítás szemlélteti azoknak a restaurátoroknak a technikai hozzáértését, akik aprólékosan helyreállították az épület festményeit, falikárpitjait és szőnyegeit.

width=500

Aubin Vouet (1595 – 1641) Restoration of The Corneille at the feet of Saint Peter című művének restaurálása
Forrás: Mobilier National

„A 2019-es tűzvész óta közel 1000 szakember dolgozik naponta a székesegyház helyreállításán, köztük festményrestaurátorok is” – közölte a Mobilier National.„[A festmények mellett] vázlatok, rajzok és multimédiás eszközök segítségével mutatják be az örökségvédelmi restaurátorok kivételes tudását.”

A Mobilier Nationalban bemutatott 21 festmény között 13 értékes 17. századi szakrális mű található, amelyek a Mays (Májusok) néven ismertek. Arról a hónapról kapták a nevüket, amelyben a párizsi aranyműves céh a székesegyháznak ajándékozta őket. A 16. század utolsó évtizedeiben a katolikusok és a protestánsok közötti pusztító háborúk sorozatát követően a katolikus hit megújulásának kifejezésére létrehozott alkotásokhoz az ország legjobb festőit alkalmazták, jellemzően az apostolok cselekedeteinek ábrázolására.

A May alkotások vegyes sorsú vándortörténetet éltek át. 1630-tól kezdve a templomhajó melletti kőoszlopokra akasztották, mielőtt a francia forradalom viharai során szétszórták volna őket. 1802-ben visszakerültek  az eredeti helyükre, de az 1860-as években a Notre-Dame átalakításával összeegyeztethetetlennek ítélték őket, és a Louvre-ba küldték őket, ahol 1905-ig maradtak. A 76 Mays-festmény közül 52 holléte ismert.

Bár a tűz nem okozott kárt, a Kulturális Ügyek Regionális Igazgatósága (DRAC) úgy döntött, hogy elvégzi a régóta esedékes restaurálást, és 24 hónap alatt 50 restaurátort bízott meg a feladattal. A Mobilier Nationalban a Mays festmények kronologikusan kerülnek bemutatásra.

width=500

Laurent de La Hyre, Saint Peter Healing the Sick with His Shadow
Forrás: Mobilier National

Laurent de la Hyre Szent Péterével találkozunk, aki lehajtott fejjel és felemelt tenyérrel bolyong a tébolyító betegség színhelyén.  Látjuk Charles Le Brun Andrását, egy az Isten előtt meztelenül álló férfit, pillanatokkal azelőtt, hogy katonák támadnak rá. A sűrű, sötét mű Le Brun első munkája volt a római tanulmányait követően, és sokat tett hírnevének öregbítéséért. Nicolas Loir bíborvörös ruhás Pálját is láthatják az érdeklődők, amint nyugodtan vakít meg egy mágust a ciprusi prokonzul előtt.

width=500

Charles Le Brun, The Martyrdom of St. Andrew (1646).
Forrás: Mobilier National

Szintén figyelemre méltó az az egy tonnás, közel 90 láb hosszú kórusszőnyeg, amelyet X. Károly király rendelt 1825-ben, és amelyet úgy terveztek, hogy a gótikus ólomüveg ablakot utánozza. Jelentős eseményektől eltekintve (mint például III. Napóleon házasságkötése vagy II. János Pál pápa látogatása) ritkán állítják ki, a tárlaton is csak a felső fele lesz látható – az alsót még restaurálják és védőfonattal látják el.

A Mobilier National bemutatja azt a Szűz Mária életét ábrázoló 14 faliszőnyeget is, amelyeket Richelieu bíboros rendelt a 17. század közepén. A Notre-Dame kórusának díszítésére készültek, de a székesegyház 1739-ben eladta őket a strasbourgi székesegyháznak.

width=500

Ionna Vautrin által tervezett katedrálisszék
Forrás: Artnet/ Philippe Migea

Egy kicsit modernebb fordulatot hoz a kiállítás utolsó szekciója, amely az új liturgiai bútorok példáit mutatja be, amelyeket Ionna Vautrin tervezett és a franciaországi Landes-ban működő Bosc cég gyártott.

A Notre Dame 2024. december 8-án nyitja meg újra kapuit, a helyreállítási költségek megközelítik az 1 milliárd dollárt.

A „Restoring the Grand Decors of Notre Dame” című kiállítás a párizsi Mobilier National, Galerie des Gobelins tereiben tekinthető meg április 24 és július 21. között.

Forrás: Artnet

Címlapkép: Az égő Notre Dame Párizsban, 2019.április 19-én

Címlapkép forrása: Francois Gulliot / AFP /Getty Images

Kapcsolódó cikkek

Egyéb

Súlyos gondokkal küzd a párizsi Louvre – Külön termet kap a Mona Lisa

A közgyűjteményeket általában sehol nem veti fel a pénz, ám az a most nyilvánosságra került,

Elolvasom

Egyéb

Február 6-9. között, 40 galéria részvételével rendezik meg az Art and Antique művészeti vásárt

Idén február 6. és 9. között rendezik meg Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vásárát.

Elolvasom

Egyéb

Kihirdették a HAB Díj nyerteseit

Idén is ünnepélyes díjátadó keretében hirdették ki a HAB Díj nyerteseit a Hungarian Art &

Elolvasom

Egyéb

Ezek voltak 2024 legmeghatározóbb pillanatai és trendjei a nemzetközi művészeti színtéren

Bár a tavalyi év nem bizonyult könnyűnek a nemzetközi műtárgypiacon, számos eseménydús fordulatnak és népszerű

Elolvasom