Harmincadik születésnapját ünnepelte idén január 17. és 21. között a szokásos helyen, a londoni Business Design Centre-ben megrendezett London Art Fair (LAF). A vásár idén is hozta a szokásos formáját: az egy nap alatt alig bejárható, öt kontinens 131 kiállítója által összeállított, a lehető legszélesebb skálájú kínálat tematikus túrákkal és beszélgetésekkel egészült ki.
Gil Haller: Emergency drill, 2017, olaj, vászon, 140x100cm © Stern Gallery
A LAF múzeumi partnere idén rendhagyó módon az Art UK (artuk.org) volt: egy, az Egyesült Királyságban található nyilvános gyűjteményekből építkező digitális adatbázis. A folyamatosan bővülő virtuális múzeum jelenleg közel 40 ezer művész több mint 200 ezer festményét tartalmazza. Volt tehát honnan merítenie annak az öt kortárs művésznek (Sonia Boyce, Mat Collishaw, Haroon Mirza, Oscar Murillo, Rose Wylie), akiket erre az alkalomra kértek fel, hogy egy általuk fontosnak ítélt téma köré csoportosítva válasszanak ki öt-öt alkotást. Rose Wylie például a „Leaving the Door Open” mottó jegyében a képzőművészeti kánon kereteit feszegetve arra akarta felhívni a figyelmet, milyen sok alkotó reked kívül indokolatlanul az értékesnek minősített kategóriából. Mindezt többek közt George Wallace Jardine Night Moths, és Charles Saul Boys Swimming with Shark on Coast of Haiti című munkáival kívánta demonstrálni.
A LAF keretein belül működő önálló kiállítás kurátora egyébként a Royal Academy of Art korábbi kiállításokért felelős vezetője, Kathleen Soriano volt, aki a tévében jelenleg is futó Portrait Artist of the Year verseny egyik zsűritagja, így a szélesebb közönség körében is ismert.
A London Art Fair egy másik, Art Projects gyűjtőnév alatti részlegében a korábbiakkal ellentétben idén már nemcsak nézelődni, hanem vásárolni is lehetett. A 33 nemzetközi projektet felölelő szekció résztvevői közül Pryle Behrman kurátor – jelen cikk írójának tartott egyszemélyes tárlatvezetése során – az afrikai gyökereiből is építkező, jelenleg az Egyesült Államokban alkotó, identitásának különböző rétegeiből merítkező Wole Lagunju olajfestményeit emelte ki (például a tavaly készült, közel 2×2 méteres Renaissance-t 1200 fontért); illetve Gil Haller több esetben a közösségi médiában vagy egyéb digitális közegben megjelenő, legördíthető fotókra reflektáló, egymás fölött elhelyezett, vagy éppen kollázsszerűen, a képbe idegen testként beékelődő fragmentummal elválasztott dupla képeit.
A normál kiállítótérben helyet kapó barcelonai Victor Lope galéria a tavalyi sikerre való tekintettel idén is elsősorban Gustavo Díaz Sosa munkáira épített. A veteránnak számító londoni Gilden’s Art Gallery szinte kizárólag a legnagyobb nevektől hozott alkotásokat, és majdnem csak printeket: Henry Moore, Kandinsky, Picasso, Hockney, Dalí, Francis Bacon, Gerhard Richter műveit. Nekik köszönhetően a vásáron egy eredeti Hockney-t már 3300 fontért, egy Francis Bacon-alkotást pedig már 13 800 fontért be lehetett szerezni. Ezen a standon állították ki a LAF egyik érdekességét: a konyhaabroszra nyomott Miró-művet, mely a kávéházak világát, a bohém művészlétet hivatott szimbolizálni a nem szokványos médiummal. (The Lady Playing Chekers, 1969, szignált és számozott litográf kockás terítőn, 85×60,5 cm, 4800 font).
A kezdő, illetőleg vékonyabb pénztárcával rendelkező gyűjtők már 500 font alatt tudtak akvarellképeket vásárolni – többek közt a már említett Wole Lagunjutól –; de Paul Feiler színes krétával készült művei közül a kisebb méretűekhez is hozzá lehetett jutni 1000 font körüli összegekért.
A legdrágább portékák közt Alan Davie Hiding Place of the Dragon című munkáját érdemes megemlíteni, amelyet 245 ezer fontért árultak; de impozáns darabja volt a kínálatnak a Long & Ryle galéria standján John Monks 60 ezer fontért megvásárolható, egész falat betöltő (211×275 cm) Set piece című alkotása.
A vásáron Alan Davie volt a leginkább felülprezentált művész, munkáival több standon, különböző árfekvésekben lehetett találkozni: százezres olajképei mellett egy gouache-sal készült munkáját például – Crazy Horse No. 2 – már 6500 fontért el lehetett hozni.
A London Art Fairen idén is több díjat osztottak ki. A 2500 fonttal járó Art Project művészeti elismerést a kurd Nilbar Güres vihette haza, akit a berlini Tanja Wagner galéria képviselt. Güres munkáiban (Head Standing Totem, Frozen Zebra, Jumping Bed) egyebek közt a sztereotípiákból és a sokféle kulturális meghatározottságból kitörni szándékozó művészi magatartást díjazták.
Fekete-Tóth Eszter
Megjelent a Műértő februári lapszámában.
Műértő – művészeti és műkereskedelmi folyóirat A Műértő a HVG Zrt.
kiadásában megjelenő, szakemberek által írt és szerkesztett művészeti,
műkereskedelmi havilap. A múzeumi szférában és a műtárgypiacon érdekelt
valamennyi résztvevőhöz szól, igyekszik eligazítani a befektetési szándékkal
rendelkező üzletembereket. Nemzetközi kitekintéssel beszámol az árakról,
trendekről, jelentős aukciókról, vásárokról, kiállításokról és a színtér
meghatározó szereplőiről. Aktuális információkat és kritikai elemzéseket
közöl. Megjelenik minden hónap első péntekjén.
Főszerkesztő Andrási Gábor
Szerkesztő: Nagy Mercédesz
Hirdetés: Tasnádi Rózsa, tel.: 061-436-2450; hirdet@hvg.hu
Szerkesztőség:
1037 Budapest, Montevideo u. 14.
muerto@hvg.hu / www.muerto.hu
Előfizethető:
HVG Zrt. terjesztési osztály: ugyfelszolgalat@hvg.hu Kiadja a HVG Kiadó Zrt, Felelős Kiadó: Szauer Péter