Nagy dobásra készül a Christie's New York idén novemberben. Ha a számításaik beválnak, David Hockney Egy művész portréja (Medence két alakkal) című festménye lehet a legdrágább, árverésen elkelt mű, amelyet még élő festő készített. Az aukciósház 80 millió dollárra becsülte a képet. Ez persze nem azt jelenti, hogy a műtárgy valóban ennyiért fog elkelni, de már az is elég az eddigi csúcstartó, Jeff Koons pozíciójának megdöntéséhez, ha megközelíti az összeget. Koons Balloon Dog (Orange) című munkája 2013-ban 58 millió dollárért kelt el, ez az eddigi legmagasabb ár, amit élő művész alkotásáért aukción fizettek. A második helyen Gerhard Richter Abstraktes Bild (1988) című alkotása áll, amely 30,4 millió fontért cserélt gazdát 2015-ben.
A Christie's által becsült ár egyébként körülbelül a háromszorosa az eddigi legdrágábban értékesített Hockney-festménynek. A novemberben eladásra kínált kép azonban a festő munkásságára legjellemzőbb elemeket egyesíti, ráadásul óriási, 214×305 cm. A művész medence-képeinek sorát erősíti, amelyet a Bigger Splash című, 1974-es film tett igazán ismertté. A mű kiindulópontját két, a festő padlóján heverő fotó adta. Az egyiken egy úszó alak volt, a másikon egy fiú, aki a földön nézett valamit. Az első festményt Hockney hosszas munkálatok és újrafestések után megsemmisítette, de 1972-ben visszatért a koncepcióhoz. Fotókat készített, majd ötvözte őket az akkori szeretőjéről, Peter Schlesingerről készített felvételekkel. Két héten át napi 18 órákat dolgozott a képen, amelyet az elkészülte utáni napon rögtön egy New York-i kiállításra szállítottak. A festmény egy 2017-es retrospektív tárlat egyik sztártétele is volt. A kép jelenlegi gazdája a hírek szerint egy bahamai milliomos, Joe Lewis, aki a Tottenham Hotspur labdarúgóklub tulajdonosa is egyben.
Szerző: műtárgy.com
Forrás: Christie's, The Guardian