A Sotheby´s aukciósház június elején jelentette be, hogy megvásárolja a Whitney Múzeum egykori New York-i épületét. A világhírű magyar építész, Breuer Marcell által tervezett ikonikus épület múzeumként 1966-ban nyitotta meg kapuit a manhattani Upper East Side-on. Azóta is a brutalista építészet egyik legfontosabb alkotása, a város modernista nevezetessége. Vételára több beszámoló szerint meghaladta a 100 millió dollárt.
A „Breuer Épület,” 945 Madison Avenue, New York, 2023.
Forrás: Max Touhey/ Whitney Museum of American Art
A Breuer ház konzolosan előrelépő homlokzatszintjeivel, geometrikusan keretezett kiülő ablakaival, komoly szürke gránitburkolatával különül el a környező irodaépületektől. Eredetileg a kortárs amerikai művészetnek szentelt Whitney Museum of American Art számára készült. A kollekció 2015-ös átköltöztetését követően a Metropolitan Museum of Art kezdte használni: MET Breuer néven modern és kortárs kiállításoknak adott otthont. Jelenleg a Frick Collection számára bérlik, míg annak eredeti – szintén meghatározó – 1914-es kastélyépületén felújítási munkálatokat végeznek. A bérleti szerződés 2024 augusztusban jár majd le, az épület szeptembertől kerülhet a Sotheby´s tulajdonába. Helyreállítását és megújítását követően (amelyre korábban már a MET is jelentős összeget fordított) a legmodernebb galériatereknek, aukcióknak, továbbá ingyenesen látogatható kiállításoknak ad majd otthont.
Bár sajnos hazánkban nem találunk Breuer tervezte épületet, fontos, hogy megismerjük kimagasló karrierjét, annak jelentős állomásait. A Sotheby´s költözése mellett a tervező halálának évfordulója alkalmából – július 1-én hunyt el – válogatásunkban összegyűjtöttük az általa megálmodott leghíresebb épületeket.
A pécsi születésű Breuer Marcell (1902 -1981) a 20. századi építészet, – illetve designtörténet – egyik jelentős alakja. Európában inkább formatervezőként, míg a tengerentúlon építészként és tanárként vált ismertté. A tömegtervezésű, csővázas bútortervei és a Bauhaus éveket követő építészi munkássága világviszonylatban is meghatározó szereppel bír.
Breuer Marcell az ikonikus New York-i épületében, 1967.
Forrás: Evelyne Burnheim/ Marcel Breuer Papaers, Archives of American Art, Smithsonian Institution
Breuer 1920-ban költözött Bécsbe, ahol a helyi Művészeti Akadémián festőnek, szobrásznak készült. Ezeket félbehagyva hamarosan Németországba költözött, a weimari Bauhaus iskola tanítványa lett, ahol asztalosmesterségre szakosodott. 1923-tól Breuer egyre többet foglalkozott építészettel. Hivatalos építészmérnöki végzettséget sohasem szerzett, tapasztalataira Walter Gropius (német építész, a Bauhaus alapítója) magánirodájában tett szert. 1924-25 folyamán néhány hónapot Párizsban töltött, ahol Le Corbusier francia építész irodájában dolgozhatott. Breuer rövidesen a Bauhaus legfiatalabb tanárává vált, 22 évesen már a bútortervezési osztály igazgatójaként alkalmazták, majd az iskolával együtt Dessauba költözött. 1928-ban Gropiusszal és Moholy-Nagy Lászlóval együtt elhagyta a Bauhaust. Berlinben önálló építészeti irodát is vezetett, azonban magánépítészként itt kevés sikert ér el. Számos utazást követően 1932-ben készült el első kivitelezett épülete Wiesbadenben, amelyen már megjelent egyéni építészeti formanyelve. 1935-ben Angliában szerzett tartózkodási engedélyt, munkásságát itt is sikerek övezték. 1937-ben Amerikában a Harvard Egyetemen vállalhatott professzori állást. Massachusettsben előbb Gropiusszal közösen, 1941-ben pedig önállóan alapított építészirodát, melyet 1946-ban New Yorkba költöztetett. Pályája utolsó szakaszában, haláláig itt élt és dolgozott.
Breuer azon kevesek közé tartozik, aki előtt még életében kiállítással tisztelgett a New York-i Metropolitan Museum. Magyarországon neve mégis csupán bizonyos körökben ismert, sokak számára ismeretlenként cseng. Hiába ért el kimagasló sikereket, a Bauhausban folytatott tanulmányait Magyarországon nem fogadták el építész végzettségnek, és a Mérnöki Kamara zsidó származása miatt nem vette fel tagjai közé. Mivel itthon nem folytathatott tervezői tevékenységet, kénytelen volt páratlan tudását és tapasztalatát külföldön kamatoztatni.
Ariston Hotel (1948), Mar del Plata, Argentina
Ariston Hotel, Mar del Plata, Argentina
Forrás: Plataforma Arquitectura/ Arch Daily
Az Ariston Hotel a modern építészet ikonja Argentínában. Az épület leginkább íves, lóhere ihlette formája miatt figyelemreméltó, amely lehetővé teszi a folyamatos vizuális kapcsolatot a dűnék és a tenger változatos tájával. A hatalmas ablakok, amelyek az épület minden ívét lefedik folyamatos kitekintésre ösztönöznek. A lóhere geometriájának koncepciója, Carlos Coire és Eduardo Catalano építészekkel való együttműködésen alapszik. A korszak többi épületétől eltérően Breuer úgy döntött, hogy a szálloda teherkönnyítése érdekében vulkáni lávából készült csempéket használ. Sajnos az épületet az évek során elhanyagolták, jelenleg egy építészhallgatókból álló csoport dolgozik a helyreállításán.
Rufus Stillman háza (1950), Litchfield
Rufus Stillman egyik Breuer Marcell által tervezett litchfieldi háza
Forrás: SeeArch
Breuer az ’50-es években több mint 70 családi házat tervezett szerte a világban. A Connecticut állambeli Litchfield konzervatív lakosságát megdöbbentették modern házai. Egyik barátja, Rufus Stillmann azonban négy házat is rendelt tőle. Ezek a település szélén, természeti környezetbe komponálva épültek meg. Az 1950 és 1953 között épült birtok volt az első a négy közül, amelyeket Breuer Rufus és Leslie Stillman számára tervezett. A 2,8 hektáros ingatlant mára archív fényképek segítségével aprólékosan helyreállították. Breuer családi házaiban elkülönítette egymástól a hálószobákat és a nappali élet tereit, a gyerekek világát a felnőttekétől. A ház az építész jellegzetes stílusában épült, egy külön üvegfalú műtermet is tervezett az épülethez.
A Breuer Marcell, Pier Luigi Nervi és Bernard Zehrfuss által tervezett párizsi
UNESCO székház (1952-1958)
UNESCO-székház, Párizs
Forrás: Arthive
Egy amerikai és egy olasz építész közreműködésével kezdődött meg a párizsi UNESCO-székház épületének tervezése az 1950-es évek elején. Beton és üveg harmóniája mutatkozik meg az Y alaprajzú székházon, amely egyesíti magában az irodaházként való használhatóság és az intézményi reprezentáció szempontjait. Érdekesség, hogy kezdetben Le Corbusier-t javasolták az épület megtervezésre.
A világ legnagyobb bencés apátsága, a Szent János Apátság és Egyetem, Collegeville, Minnesota (1953-61)
Szent János Apátság épülete
Forrás: Pécs Ma
1950-ben Baldwin Dworschak apát tizenkét kiemelkedő építésszel vette fel a kapcsolatot, köztük Breuerrel a Szent János Apátság újjáépítése kapcsán. A terv a kolostori lakóterek és az oktatási létesítmények elválasztására irányult. A kettő térfelet összeköti a templom, az előadóterem, a könyvtár és az adminisztrációs épületrész. A bejárat előtti hatalmas állvány maga a harangtorony, öt harang lakik benne. A templom bejárati falán 430 színes üvegdarab van, amelyek a napfényben szivárványszínbe borítják a templombelső szigorú és szögletes betonterét.
IBM Laboratory (1962), La Gaude, Franciaország
Az IBM Kutatóközpont, La Gaude, Franciaország
Forrás: EntreVoir Art
Breuer az előre gyártott betonelemekből készített homlokzatok rendszerét először az IBM kutatóközpontjának épületéhez dolgozta ki, de később is gyakran alkalmazta. Az IBM Kutatóközpont természeti közegbe helyezett épületét kettős Y-ná fejlesztette, minden oldalon szép kilátást, világos helyiségeket biztosítva a mélyített, hajlított oldalfalakkal képzett ablakfülkéken át. Brutalista homlokzata és merész geometriája ma is lenyűgöző összképet alkot.
Flaine Ski Resort (1969), Haute-Savoie, Franciaország
Flaine Ski Resort, Haute-Savoie, Franciaország
Forrás: Phaidon
A síkomplexum létrejötte hosszadalmas és drága volt. Amikor a projekt néhány évre elakadt, végül közpénzből folytatódott a munka. Breuer előregyártott betont használt, szakítva a helyi Savoyard stílussal. Bár az épületek vonalai éles ellentétben állnak a környező hegyekkel, a színek kellemes összhangot alkotnak. Breuer és megbízói már a tervezés korai szakaszában elhatározták, hogy a természet tiszteletbevételével dolgoznak majd. Az üdülőközpont elrendezése igyekszik beleolvadni a környezet kontúrjaiba, emellett az egyes üdülőszintek nem láthatók az elkülönülő épületrészekből.
Hotel Marcel, New Haven, CT, 1970
Hotel Marcel, New Haven, CT
Forrás: Dezeen
2022-ben nyílt újra Breuer hetvenes évekbeli brutalista épülete, amely azóta Hotel Marcel néven működik. Az épületet a Becker + Becker építész stúdió alakította át, vezetői 2019-ben vásárolták meg az IKEA-tól. Az eredetileg irodaházként funkcionáló épület több mint húsz évig kihasználatlanul állt. Breuer ezen épülete 1970-ben készült el és az Armstrong Rubber Company irodájaként szolgált. 1988-ban a Pirelli gumiabroncsgyártó cég észak-amerikai központjává alakították át, majd 2003-ig üresen maradt, amikor is a svéd bútoripari óriás megvásárolta.
Atlanta Central Library (1980), Atlanta, Georgia
Atlanta Central Library, Atlanta, Georgia
Forrás: ArchDaily
Az Atlanta Central Library az utolsó építmény, amelyet Breuer tervezett (már túl beteg volt ahhoz, hogy részt vegyen az átadási ceremóniáján). A Whitney Múzeumhoz használt stílus újragondolása látható az épületen: a derékszögű kockákból álló szoborszerkezetben szellős formák keverednek a beton nehéz tömegével.
Forrás: Sotheby’s, Dezeen, Csorba Győző Könyvtár, Pécs ma, Kultúra.hu, Arch Daily, Architectural Digest
Címlapkép: A Breuer Building, a Whitney Múzeum egykori épülete. Fotó: Ed Lederman/Arch Daily