A Műcsarnokban, a Magyar Művészeti Akadémia intézményében 2025. január 19-ig látható Jovián György festőművész, az MMA rendes tagja kiállítása, ami alkotómunkája harminc évére tekint vissza. „Nem egyszerűen megfesti a rombolás-valóságot, hanem roppant szakmai tudással új dimenziót teremt – mondta a tárlat napokban tartott ünnepélyes megnyitóján Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója Jovián György művészetéről.

width=1200

A szép rettenete | Jovián György kiállítása. Forrás: MMA

Zuh Deodath, a kiállítás kurátora köszöntő soraiban kifejtette: A kiállítás legnagyobb része a környezetünkben rejlő, egyszerűen nem várt, vagy sokszor nem is kívánt, de mégis ott rejtőző szakralitás megjelenítésével foglalkozik.
„Nem várjuk, de mégis hatalmas erővel hathat ránk az ég felhőinek ábrázolása. Nem akarjuk, de mégis látjuk, hogy a mindent elárasztó vörösiszap költészettől, filozófiától, mérnöki stúdiumoktól, jogtól és politikától is független, de arra nagyon is képes visszahatni.”
Ennek érzékeltetése érdekében az alkotó a hagyományos festői erényekhez vagy a hétköznapi motívumok ábrázolásához nyúl. A fenséges fény, a hátborzongató elmúlás általában csak akkor tűnik fenségesnek vagy hátborzongatónak, ha nem akarjuk ellágyítóan spirituálisra, ordítóan rémisztőre stilizálni. Zuh Deodath továbbá elmondta: „Napi alkotómunkájában Jovián György valóságpéldák élményanyagából merít: a harci cselekmények nyomai, a természeti katasztrófák, a tudatos város- és épületrombolás utáni állapotok „szépsége foglalkoztatja. Jártában-keltében rendre készíti a rettenet fotóvázlatait, majd ezek újra komponálásával képes ezt a negatív élményt esztétikai dimenziókba szublimálni – a kiállításon szinte mottóként megidézett Rilke-vers, az Első Duinói elégia nyomán.

width=1200

A szép rettenete | Jovián György kiállítása. Forrás: MMA

Szegő György építész, belsőépítész iparművész, látványtervező, művészeti író, a Műcsarnok művészeti igazgatója, az MMA levelező tagja a kiállítás megnyitóján kiemelte: Napi alkotómunkájában Jovián szélesebb ívű valóságpéldák élményanyagából merít: a harci cselekmények nyomai, a természeti katasztrófák, a tudatos város- és épületrombolás utáni állapotok „szépsége foglalkoztatja.
A művész kapcsán hangsúlyozta, hogy „megértette, hogy a természeti törvényként megtapasztalt entrópiát az ember ma tudattalanul, ám őrült tempóban, megszállott módon műveli. A festőművész számára ez a felismerés is fontos alkotói erőforrás. Nem egyszerűen megfesti a rombolás-valóságot, hanem roppant szakmai tudással új dimenziót teremt. Úgy gondolom, hogy amikor vásznaira a digitális fegyverek célkeresztjeire rímelő ponthálót „feszít ki, az egy további, mélyebb filozófiát is takar. Ő maga ezt így interpretálja: érzékeltetni szeretné, hogy a hálóval távolság teremthető egy virtuális réteg valósága és a kép között. A befogadót képes így arra figyelmeztetni: ez kép.

width=1200

A szép rettenete | Jovián György kiállítása. Forrás: MMA

Jovián György tárlatáról véleményét így összegezte: „… a Műcsarnokban bemutatott „pragmatikus művészetelmélete, egy új valóság- és szépség-dimenzió. Eszerint pedig: a rettenet szép.

 

Szöveg és kép forrása: MMA

 

Kapcsolódó cikkek

Egyéb

Súlyos gondokkal küzd a párizsi Louvre – Külön termet kap a Mona Lisa

A közgyűjteményeket általában sehol nem veti fel a pénz, ám az a most nyilvánosságra került,

Elolvasom

Egyéb

Február 6-9. között, 40 galéria részvételével rendezik meg az Art and Antique művészeti vásárt

Idén február 6. és 9. között rendezik meg Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vásárát.

Elolvasom

Egyéb

Kihirdették a HAB Díj nyerteseit

Idén is ünnepélyes díjátadó keretében hirdették ki a HAB Díj nyerteseit a Hungarian Art &

Elolvasom

Egyéb

Ezek voltak 2024 legmeghatározóbb pillanatai és trendjei a nemzetközi művészeti színtéren

Bár a tavalyi év nem bizonyult könnyűnek a nemzetközi műtárgypiacon, számos eseménydús fordulatnak és népszerű

Elolvasom