Michelangelo Dávidját a szobrászat történelmének egyik legmagasztosabb alkotásaként ismerik el, azonban a firenzei Accademia Galéria igazgatója szerint a pormentesítése nem éppen egy magával ragadó feladat, meglepően inkább egy fürdőszoba takarításához hasonlította azt.  

Tudod, amikor kitakarítasz egy fürdőszobát, takarítasz és takarítasz, és azt hiszed, hogy remek munkát végeztél, de aztán észreveszel egy kis port, és elgondolkodsz, hogy honnan jött ez? – fogalmazott Cecilie Hollberg. Ilyen ez. Mindenhol por van. 

Kéthavonta egyszer az Accademia Galéria restaurátora, Eleonora Pucci felmászik az 5,17 méter magas szobor köré felállított állványzat oldalára, és porszívó, finom kefék és kendők segítségével nekilát, hogy leporolja Dávid márvány fürtjeit és tökéletesen tónusos izmait. Februárban néhány újságíró kivételesen megtekinthette ezt a folyamatot. 

 width=500

Eleonora Pucci restaurálási szakértő egy sor kényes eszközt használ David vonásainak megtisztításához, de elismeri, hogy egy hibás mozdulat is károsíthatja a híres szobrot.  
Forrás: Yara Nardi / Reuters / Europe – CGTN 

A legtrükkösebb része a munkának – amely körülbelül fél napot vesz igénybe – a Dávid fürtjeire leselkedő por és pókhálók eltávolítása. Pucci fényképeket is készít a szoborról, hogy ellenőrizze, nincs-e rajta repedés vagy egyéb károsodás. Teljes bizonyossággal kijelenthetjük, hogy Dávid jó egészségnek örvend, és a portalanításra is azért van szükség, hogy ez megmaradhasson – mondta Hollberg. 

A szobrot, amely a bibliai hőst ábrázolja, Michelangelo 1501 és 1504 között faragta, az Opera del Duomo megrendelésére.  Eredetileg pedig a firenzei dóm tetővonalára szánták. Azonban miután Michelangelo bemutatta remekművét, úgy döntöttek, hogy a Dávid túl tökéletes a székesegyházba, ezért a Palazzo della Signoria elé helyezték, ahol 1873-ig állt. Később az Accademia Galéria épületébe szállították, hogy megóvják azt az esetleges sérülésektől. A nyolc évvel ezután nyíló múzeum lényegében a szobor köré épült, amely máig egy glóriaszerű kupola alatt helyezkedik el.  

 width=500

Egy restaurátor hordozható porszívóval és műszálas kefével tisztítja Michelangelo Dávid-szobrát a firenzei Accademia Galériában. 
Forrás: Fine Art Conservation Laboratories 
 

Az Accademia Galéria az Uffizi Képtár után a második leglátogatottabb múzeum Firenzében. 2023-ban több mint 2 millió látogatót vonzott, még úgy is, hogy hétfőnként takarítás miatt zárva tart. A néha napi 10 000 látogatót vonzó múzeum számára a kiállított remekművek – amelyek között szerepel Michelangelo Rabszolgák és Giambologna A szabin nők elrablása című alkotása is – megőrzése a legfontosabb feladat.  

A német származású Hollberg volt az első igazgató, aki ütemtervet készített a Dávid szobor rendszeres portalanítására. Mióta 2016-ban igazgató lett, csökkentette a csoportok számát és meghosszabbította a nyitvatartási időt, hogy jobban tudja kezelni a látogatók áramlását és megelőzze a túlzsúfoltságot. 

Reméli, hogy munkaviszonyának júniusi lejárta után új megbízatást kap. Ez egy nagyszerű hely … nem könnyű olyat találni, amihez hasonlítani lehetne – mesélte a múzeumról.  

Érdekesség, hogy a Szépművészeti Múzeum a közelmúltban osztotta meg követőivel, hogyan is restaurálják Giusto Le Court flamand származású művész szobrait. 

 width=500

A flamand származású velencei szobrász, Giusto Le Court alkotásai 
Forrás: Szépművészeti Múzeum 

A fotókon látható szobrok után öt éve szenvedélyesen kutató velencei művészettörténész, Maichol Clemente igazolta, hogy a Múzeum 1800 utáni Gyűjteményében, 19. századi ismeretlen alkotásokként nyilvántartott Minerva és Saturnus valójában az Adria Berninijeként emlegetett, Velencében tevékenykedő Giusto Le Court (1627. Ypres, Belgium –  1679. Velence, Olaszország) alkotásai. 

width=500
 
Fotó a lézeres restaurálásról 
Forrás: Szépművészeti Múzeum / Instagram  

 
A két szobor restaurációs munkálatai a velencei művészetet támogató Venetian Heritage nonprofit szervezet nagyvonalúságának és Francesco Bergamo Rossi közreműködésének hála kezdődhettek meg. A lézeres tisztítás módszerét most először alkalmazták a Szépművészetiben. 

A szobrok restaurátora, Agárdi Fanni által alkalmazott eljárás ideális kő felületekre. Például Velencében, a Dózse-palota három monumentális szobrának helyreállításakor is ezt használták. 

 

Forrás: The Guardian, Szépművészeti Múzeum 

Címlapkép: A Dávid-szobor tisztítás alatt. Michelangelo szobra immár 519 éves, a firenzei Accademia Galériában kényes tisztítási műveletnek kell alávetni, hogy megóvják. 

Címlapkép forrása: Yara Nardi / Reuters / Europe – CGTN 

Kapcsolódó cikkek

Műtárgypiac

Bíróság előtt végződő történetek a műtárgyak világából

A műtárgyak világáról és a műkereskedelemről szó híradásokban meglepően gyakran olvashatunk jogi útra terelt, vagyonokat

Elolvasom

Műtárgypiac

Külön szekciót kap az ultrakortárs képzőművészet az idei Art Baselen

A világ mára elismerten legnagyobb és legfontosabb modern és kortárs képzőművészeti vására három svájci galerista

Elolvasom

Műtárgypiac

Hogyan rendezzük át a befektetési portfóliókat 2025-ben?

Donald Trump megkezdte elnöki ciklusát, ettől nem teljesen függetlenül nagy változás jöhet az ukrajnai háború

Elolvasom

Műtárgypiac

Állampapírból műtárgyba, de csak óvatosan – beszélgetés Kollmann Szilviával, a műtárgy.com ügyvezetőjével

Kollmann Szilvia közgazdász-művészettörténész 2011-ben alapította és azóta vezeti a műtárgy.com műkereskedelmi hírportált. Emellett a Műtárgyak

Elolvasom