A képzőművészeti alkotások tárolási helyének kiválasztása nagy odafigyelést igényel. Gyűjteményének védelmében már a kezdetektől fogva gondoskodnia kell a művek konzerválásáról, kiszállításukról, illetve a választott tér megfelelő klímaszabályozásáról. A felelőtlen elhelyezés következtében létrejövő fizikai sérülések –  mint pl. a penészgomba lerakódás, a kifakulás, a felületi meggörbülés és az elsárgulás – komoly pénzbeli, esztétikai értékvesztéshez vezethetnek.

Megfelelő installálással, tárolással és a rendszeres karbantartással elkerülhetőek a költséges rekonstruálási eljárások. Erősen ajánlott és megtérülő befektetés a kollekció nem kiállított darabjait egy külön raktárhelységben tartani, mely lehetőséget nyújt az érzékenyebb művek pihentetésére is. A kollekciónkban lévő darabok forgatása, a bemutatott művek időről-időre történő váltogatása különösen előnyös a papírra készült munkák tekintetében.

Fontos a különféle megelőző műveletek beiktatása. A gyűjtemény raktárba helyezése előtt, hasznos kiindulópont például egy képzett műemlékvédő tanácsának kikérése, állapotellenőrzés végzése. 

Biztosítási okokból, illetve az egyéni gyűjteménykezelési nyilvántartás ideális vezetéséhez is elengedhetetlen, hogy rendelkezzünk feljegyzéssel a műalkotások állapotáról, mielőtt azok  a raktárba kerülnek. Amennyiben sajátos képzőművészeti biztosítást kötöttünk, konkrét állapotellenőrzési és tárolási ajánlások vonatkozhatnak a tulajdonában lévő alkotásokra, amelyeket mindenképp figyelembe kell venni. 

Más-más tárolási szabályok vonatkoznak például a régi mesterek, kortárs alkotók olajfestményeire és mondjuk a kőszobrokra, amelyek nem igényelnek szigorú páratartalom- és hőmérsékletszabályozást. A kortárs, modern anyagokból (pl. műanyag) készült műtárgyak érzékenyebbek lehetnek bizonyos anyagokkal történő érintkezéskor. A textíliák egyaránt speciális klímaszabályozást igényelnek sérülékenységük okán. Érdemes tanácsot kérni egy képzett restaurátortól, hogy mely anyagok jelentenek veszélyt a műtárgyak raktárba szállítása előtti becsomagoláskor.

A Canadian Conservation Institute szakemberei felállítottak egy 10 pontból álló listát (“Ten Agents of Deterioration”), melyben felsorolják a műtárgyak állapotát rontó tényezőket. Ez alapján egy alkotásra kimagaslóan veszélyes: a tűz és a víz, a kártevők megjelenése, a fizikai erő alkalmazása és az elhanyagolás, továbbá a lopás és a vandalizmus. Ugyanígy ide sorolható a nem megfelelő hőmérséklet és páratartalom, a túlott fényviszonyok alkalmazása, illetve az ezekből fakadó kémiai károsodások.

width=401

Ten Agents of Deterioration – a műtárgyak állapotát leginkább rontó 10 tényező
Forrás: Centroid Pm

A professzionális képzőművészeti raktárakat tekintve, általában két elsődleges tárolótípus áll rendelkezésre a gyűjtők számára: az általános, a portaszolgálattal rendelkező vagy a privát tárolóhelyek. Az általános, költséghatékonyabb raktározásnál több ügyfél munkáját is ugyanazon a területen őrzik és leginkább méterenként, hetente kell fizetni a szolgáltatásért. Privát tárolás esetén az ügyfél gyűjteményét saját, dedikált helyen tárolják. Ezek a privát szobák ideálisak azoknak, akik közvetlen vagy gyakori hozzáférést szeretnének a kollekciójukhoz. Ezen helyiségek előnye, hogy pontosan a műtárgyak  igényeihez megfelelően alakíthatók ki, beleértve az állványokat, a világítást, a padlóburkolatot.

width=400

Az UOVO egy privát tárolóhelysége, New York-ban
Forrás: UOVO

A raktárba és onnan történő szállítás egy másik kulcsfontosságú szempont minden gyűjtő számára. Felmérések alapján a legtöbb kár a műalkotásokban szállítás közben történik. Csakúgy, mint a tárhely a kiválasztásánál, a szállításra is többféle lehetőség kínálkozik. A nagy értékű alkotásokkal rendelkező gyűjtők szintén számos exkluzív transzferopció közül választhatnak. Ilyenkor csak az adott megrendelő műalkotások kerülnek járműre.

Szintén fontos, hogy a gyűjtők tisztában legyenek az alkotásaik értékével: a raktárban lévő gyűjteményen érdemes két  évente felméréseket végezni. Ahogyan a műalkotások értéke módosul, megváltozhatnak a biztosítási szerződésben foglalt tárolási igényei. Ha egy műalkotás alul- vagy túlbiztosított, csökkentheti annak értékét, felhozható a tulajdonos ellen.

Forrás: Artsy

Címlapkép: Festmények az Indianapolisi Művészeti Múzeum alagsori raktárában

Címlapkép forrása: New York Times

Kapcsolódó cikkek

Egyéb

Súlyos gondokkal küzd a párizsi Louvre – Külön termet kap a Mona Lisa

A közgyűjteményeket általában sehol nem veti fel a pénz, ám az a most nyilvánosságra került,

Elolvasom

Egyéb

Február 6-9. között, 40 galéria részvételével rendezik meg az Art and Antique művészeti vásárt

Idén február 6. és 9. között rendezik meg Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vásárát.

Elolvasom

Egyéb

Kihirdették a HAB Díj nyerteseit

Idén is ünnepélyes díjátadó keretében hirdették ki a HAB Díj nyerteseit a Hungarian Art &

Elolvasom

Egyéb

Ezek voltak 2024 legmeghatározóbb pillanatai és trendjei a nemzetközi művészeti színtéren

Bár a tavalyi év nem bizonyult könnyűnek a nemzetközi műtárgypiacon, számos eseménydús fordulatnak és népszerű

Elolvasom