A Szépművészeti Múzeum átfogó rekonstrukciójának utolsó lépéseként felújított és átadott épületrészben október elejéig látható időszaki tárlat egy olyan kiállítássorozat első darabja, amely a Grafikai Gyűjteményben őrzött kortárs és régi alkotások közötti párbeszédet kívánja erősíteni.
A most megnyíló kiállítótér A papír varázsa. Életképek a Grafikai Gyűjtemény történetéből című gyűjteménytörténeti bemutatónak is otthont ad, amely archív fotók és dokumentumok segítségével járja körül a többek között rajz és a grafika műfajának kérdéseit. Az ezzel párhuzamosan látogatható, összesen félszáz alkotást felvonultató időszaki tárlat középpontjába a német származású, kortárs Georg Baselitz (1938-) grafikái kerültek. A művész 2020-ban, a budapesti Grafikai Gyűjtemény 150 éves évfordulója alkalmából 30 nagyméretű grafikai alkotást adományozott a múzeumnak, amelyből most először láthat átfogó válogatást a hazai közönség.
Georg Baselitz. Széttárt karok, a Nem hős című sorozatból. 2010
Forrás: Szépművészeti Múzeum
A kiállításon Baselitz művei mellett egy olyan 16. századi itáliai mester, Andrea Schiavone (Dalmácia, Zára, 1510-1515 között – Velence, 1563) alkotásai láthatók, akihez a kortárs német művész többszörösen is kapcsolódik, és akinek rézkarcait az 1960-as évektől gyűjti. A budapesti tárlatra a Szépművészeti Múzeum kölcsönkapta Georg Baselitz egy 2011-ben készített festményét, amelyet a művész külön a kiállításra választott. A kép rajzi megoldásokban gazdag vizualitásának köszönhetően jól illeszkedik mind Baselitz saját grafikáihoz, mind Schiavone rézkarcaihoz.
Andrea Schiavone. Minerva. 1546–1552 körül
Forrás: Szépművészeti Múzeum
Baselitz és Schiavone között életrajzi vonatkozásban is felfedezhetünk hasonlóságokat. Mindkét művész alkotótevékenysége szülővárosától távol bontakozott ki. Baselitz 1957-ben hagyta végleg maga mögött a kommunista Német Demokratikus Köztársaságot, hogy Nyugat-Németországban kezdjen új életet. Schiavone pedig az 1530-as évek második felétől Velencében töltötte aktív éveit. A két alkotó közötti leglényegesebb párhuzam, ahogy a nyomtatott grafika megszállottjaiként – alapvetően mindketten festőként – a műfajról gondolkodnak. Mindketten úgy tekintettek a nyomtatott grafikára, mint saját törvényekkel rendelkező, erőteljes karakterű művészi önkifejezési formára. A több mint négyszáz év különbséggel született két művész grafikai munkásságát összeköti a lelkes kísérletezés, a sokoldalúság, az eredetiségre való törekvés, a műfaji és technikai határok átlépésének igénye.
Baselitzet elsősorban maga a grafikai alkotómunka és annak folyamata érdekli, hogyan lehet a grafika eszközével egy autonóm képiséget létrehozni. Baselitz azért ismételi szüntelenül alakjait, hogy a figura, a motívum a folyamatos újrarajzolás útján kilépjen eredeti identitásából és minden alkalommal újabb és újabb, önálló létformában szülessen újra. Schiavone más módon, de számos esetben szintén „egyedivé” tette grafikai alkotásait. Nemcsak a különböző technikákat vegyítette, hanem áthágta a grafika műfaji határát is: szinte rajzként, minden bizonnyal egyedi alkotásként tekintett a nyomatokra.
Georg Baselitz. Nadrág nélkül Avignonban VII. 2014 és Andrea Schiavone. Szent András, a Krisztus és az apostolok sorozatból. 1548–1550 körül
Forrás: Szépművészi Múzeum
Georg Baselitztől a nemrég adományként kapott 30 lappal együtt összesen 41 sokszorosított grafikát őriz a Szépművészeti Múzeum, mely kollekció átfogó képet nyújt a művész életművének legfőbb, rendszeresen visszatérő alakjairól és témáiról. Andrea Schiavone műveinek túlnyomó része 1871-ben a Grafikai Gyűjtemény alapját képező Esterházy-gyűjteményből került a Szépművészeti Múzeum tulajdonába. A Schiavone 57 grafikai alkotását számláló budapesti kollekció lapjai bemutatják a velencei rézkarcolás kezdeteit, továbbá annak a grafikai szemléletnek korai példái, amely többre tartja a vizuális hatásokat a formai és technikai precizitásnál.
A Baselitz X Schiavone – Egymást metsző korok című kiállítással a múzeum egyszerre ünnepli Georg Baselitz 85. születésnapját és a Szépművészeti Múzeum 117 éves grafikai kiállítóterének újranyitását.
A tárlat 2023. június 15. – október 1.-ig látogatható.
Forrás: Szépművészeti Múzeum
Címlapkép: Georg Baselitz, Asger Jorntól ellágyulok (Bei Asger Jorn werde ich weich), 2011
Címlapkép forrása: Szépművészeti Múzeum