A kortárs műgyűjtés magától értetődő sajátossága és egyben szépsége az a tény, hogy lehetőségünk nyílik arra, hogy élő legendák műveit vigyük haza. Ujházi Péter pedig pontosan egy ilyen élő legenda – írja a műtárgy.com.
Az 1940-es születésű Székesfehérvári, Munkácsy-díjas művész 1966-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, ahol mesterei Bernáth Aurél és Kmetty János voltak. Nem köthető egyetlen irányzathoz sem, különleges magán mitológiát létrehozva alkot. Leíró, elbeszélő formanyelve sajátos és könnyed, de semmiképpen sem üres. Naplószerű, narratív munkáin egyszerre jelenik meg az irónia, a humor és a melankólia.
Festményein nincs lezárás, az alkotások a végtelenbe folytathatóak, a kompozíciók pedig leginkább egy izgalmas lebegő örvényre hasonlítanak ahol a valóság és a képzelet összemosódik, ez jól érzékelhető az Óriások a Balatonnál-on. Mindent úgy fest, ahogyan ő látja, hiszen saját bevallása szerint egyetlen személyhez kötött realizmust akar alkotni.
A szavakat, mondatokat, mondat foszlányokat ugyanúgy kezeli a képein akár a formákat vagy a színeket, ez a következő két alkotáson is szembetűnő. A Belvárosi rémen ezentúl megjelenik kedvelt motívumai közül a gólem. Ábrázolt jeleneteinek gyakori helyszínei a kocsma, a vasút, a falu, vagy ahogy ebben az esetben is a város.
A Tele vagyok című művében végtelen teret ad az érzéseknek, ezek manifesztumaként jelennek meg a lebegő alakok, de felirataival valahogy mégis rögzíti azokat. A szabadságot ütközteti a bezártsággal, kontrasztot teremt, mint ahogyan a figuralitás és az absztrakció együttes alkalmazásával is.
Életművében elkülöníthetőek egyes korszakok, de bizonyos műtípusok szinte egészében végig kísérik a pályáját. Ilyenek például Ujházi jellegzetese doboz munkái, amelyeket a 70-es évek óta készíti. Ezek szoros rokonságban vannak a festményeivel és elmondása alapján plasztikussá teszik a mát.
Kezdetben játék babaszobákat bontott ki, így kibontva a játék helyzetet és megteremtve az ember számára elkerülhetetlen felnőtté válást. A Bőrönd Karácsonya című munkája kapcsán könnyen asszociálhatunk erre az alapfelvetésre, hiszen a színpadi díszletek makettek világát idézi akárcsak egy-egy babaház.
A doboz munkák az assemblage műfajába sorolhatóak. Az assembalge-ok estében a műalkotások nem mások, mint az összefüggéseikből kiragadott tárgyak ötletszerűen összeállított halmazai. Az UP által összegyűjtött tárgyak kivárják a saját idejüket, hogy aztán olyan környezetbe kerülhessenek ahol még sosem voltak és kiegészüljenek így már műtárgyi funkciót betöltve a művész új értelmezése által.
Az említett munkák a Godot Galéria aktuális kiállításán (Ujházi Péter – Új Munkák) tekinthetők meg.
Szerző: Bárdi Sára; műtárgy.com
…