A műgyűjtők a hamisítást és a provenienciával kapcsolatos problémákat tartják a gyűjteményeiket érintő legfőbb kockázatoknak, megelőzve az olyan egyéb problémákat, mint a szállítás közbeni sérülések, az állapotromlás és a környezeti katasztrófák – derül ki a Chubb biztosítótársaság nemrégiben közzétett elemzéséből.
A kutatásban 800 észak-amerikai gyűjtőt kérdeztek kollekciójukról, illetve arról, hogy mi aggasztja őket a leginkább. A válaszadók többsége azt nyilatkozta, hogy képzőművészeti alkotásokat, ékszereket, autókat, borokat és más értéktárgyakat gyűjt, amelyek iránt szenvedélyesen rajong. A résztvevők több mint egyharmada (mintegy 38 százalék) mondta, hogy ezeket a tárgyakat befektetési céllal gyűjti.
A befektetések értékének megőrzésével vagy növelésével kapcsolatos aggodalmak leginkább a műtárgyhamisításokból fakadnak (a megkérdezettek gyűjtők 87 százalékát nyugtalanítják), míg második helyen a szállítás során bekövetkező károk állnak (a válaszadók 86 százaléka fejezte ki kételyeit ennek ügyében).
A gyűjtőket a következő tényezők aggasztják a leginkább:

A közelmúltban a nagy feltűnést keltő műkincshamisítások, lopások példái közé tartozik a Cleveland Museum of Art-ban tavaly szeptemberben lefoglalt, Marcus Aurelius fej nélküli, egészalakos bronzszobrának ügye; a New York-i Metropolitan Múzeum illegálisan eltulajdonított 16 ősi műkincsének visszaszolgáltatása Thaiföldnek és Kambodzsának; a British Múzeumból 2000 eltűnt műtárgy utáni kutatás, valamint az Anishinaabe művésznek, Norval Morrisseau-nak hamisan tulajdonított több mint 1000 alkotás lefoglalása.
Bár a Chubb biztosítási kötvényei fizethetnek a kapcsolódó jogi költségekért és a jogcím védelméért, a kötvények nem nyújtanak védelmet magára a csalásra. Ha egy műről kiderül, hogy hamisítvány vagy lopott, a veszteség kizárólag a műgyűjtők felelőssége.
Ennek figyelemre méltó esete az a Jean-Michel Basquiatnak tulajdonított 25 mű, amelyeket az FBI 2022 júniusában foglalt le, miközben az Orlando Museum of Art-ban voltak kiállítva, miután többéves vizsgálatot folytattak a hitelességükre vonatkozóan. A festmények tulajdonosai és a múzeum akkori vezérigazgatója, Aaron De Groft ragaszkodtak ahhoz, hogy a művek Basquiat eredeti festményei, azonban egy korábbi árverezőjük tavaly bűnösnek vallotta magát a hamis művek elkészítésében és értékesítésében.

Forrás: Artnet
A múzeum 2022 augusztusában pert is indított Groft – aki nem sokkal az FBI közbelépése után lemondott – és a tulajdonosok csoportja ellen, azt állítva, hogy jelentős anyagi és hírnévbeli kárt okoztak a kiállítás megrendezése miatt. A múzeum perköltségei elérhetik a 600 000 dollárt, a tárgyalást pedig 2025 augusztusára tervezik.
A csalásból eredő befektetési veszteségek megelőzése érdekében a gyűjtőknek fontos arra figyelniük, hogy mindig jó hírű forrásból vásároljanak, kérjenek a proveniencia vonatkozó dokumentációt, és forduljanak harmadik féltől származó szakértőkhöz.
A műtárgyak károsodása gyakran azok szállítása során, a múzeumoknak történő kölcsönzésük vagy az aukciósházakba, galériákba történő szállításuk során történik, mindez biztosítási kárigényt eredményez. Ana Robic, a Chubb észak-amerikai személyi kockázati szolgáltatásokért felelős divíziójának elnöke szerint a hétköznapi incidensek – mint például egy pohár vörösbor kiömlése, illetve egy kés vagy villa okozta baleset egy koktélpartin – gyakori okai a restaurálási és javítási igényeknek.

Forrás: ArtNews
A helytelenül felakasztott, súlyos és törékeny műalkotások szintén jelentős nehézségeket okozhatnak, amennyiben a falakat nem erősítik meg rendesen, vagy nem követik jól a művészek utasításait. A Chubb-elemzés azt ajánlotta az ügyfeleknek, hogy körülbelül 10 évente vegyenek igénybe egy professzionális műtárgyszakértőt aki ellenőrzi az installációs felszereléseket. Megdöbbentő, hogy még mindig milyen sokan nem tartják be megfelelően ezeket a tanácsokat – mondta Robic.
A Chubb teljes elemzése a következő linken keresztül érhető el.
Forrás: ArtNews
Címlapkép: Inherited art collections
Címlapkép forrása: Chubb