A hatóságok jogi lépéseket tesznek a mű visszaszerzése érdekében, miután 387 500 euróért kelt el a Grisebach aukcióján.
Egy Wassily Kandinszkij-akvarell került a lengyel kulturális minisztérium által indított proveniencia vita középpontjába, amelyet december 1-jén adtak el a berlini Grisebach aukciósházban. A tisztviselők azt állítják, hogy az absztrakt mű, amely 387 500 eurós leütési árat hozott, ugyanaz az alkotás, amelyet 1984-ben elloptak a varsói Nemzeti Múzeumból.
Wassily Kandinszkij: Cím nélkül, 1928
Forrás: Grisebach
A Cím nélkül, 1928 című művet 1982-ben vásárolta meg árverésen a varsói Nemzeti Múzeum egy magángyűjteményből. A mű 1984-ben szerepelt a Concepts of Space in Contemporary Art című kiállításon, ahonnan ellopták. Az akvarell hátoldalán a mai napig megmaradt a varsói Nemzeti Múzeum pecsétje – ami egyértelműen jelzi a mű eredetét. A Nemzetközi Művészetkutatási Alapítvány (IFAR) 1985-ben egy lopott műtárgyakról szóló jelentésben tette közzé, hogy a festményt a múzeumból vitték el.
Miután a Grisebach aukciós katalógusában megtalálták, a lengyel kulturális minisztérium kérvényt küldött a varsói rendőrségnek, hogy a festményt vegyék fel az Interpol lopott műkincsek adatbázisába. A minisztérium és a berlini lengyel nagykövetség tisztviselői arra kérték a Grisebach aukciósházat, hogy vonja vissza a Kandinszkij-festményt a december 1-jei árverésről. Az aukciósháznak részletes dokumentációt is küldtek az ellopott műalkotásról, hogy megerősítsék annak eredetét.
A festmény eladását követően Lukasz Jasina, a lengyel Külügyminisztérium szóvivője közleményben tudatta, hogy az ország most „további jogi lépéseket tesz a mű visszaszerzése érdekében”.
Az aukciósház honlapján közzétett katalógusjegyzetek megerősítik, hogy a mű a varsói múzeum gyűjteményében volt kb. 1965-1983 között. Azt is írják, hogy a mű később egy amerikai magángyűjteményben volt. A Grisebach-árverésre Maren Otto hamburgi német filantróp küldte, aki 1988-ban vásárolta meg a müncheni Galerie Thomas-tól.
A Grisebach szóvivője szerint nincs kétség afelől, hogy az akvarellt 1988-ban jóhiszeműen vásárolták. „A Grisebach először nem sokkal az árverés előtt szerzett tudomást egy lengyel múzeumból történő lehetséges lopásról a lengyel kulturális minisztérium közleménye révén. Ezt az értesítést azonnal arra használtuk fel, hogy további jogi vizsgálatba kezdjünk. Ennek eredményeként egyértelműen arra a következtetésre jutottunk, hogy az akvarell elárverezése ellen nincs jogi kifogás”. Azt is kiemelték, hogy a művet a londoni Sotheby's-nél az 1980-as évek első felében értékesítették.
Grisebach felvette a kapcsolatot a feladóval és a vásárlókkal, és most „arra fog törekedni, hogy a kötelező tisztázás érdekében felülvizsgálatot kezdeményezzen” – teszi hozzá a szóvivő.
„Bizalom nélkül sokszor ez a piac nem tud zökkenőmentesen működni. Szomorú, hogy az aukciós házak néha nem tartják be ezeket a normákat, és ezt el kell ítélni” – mondta Piotr Glinski lengyel miniszterelnök-helyettes a The Art Newspaper-nek.
Hozzátette, hogy nem ez az első eset, hogy a Grisebach olyan festményt ad el, amelyet Lengyelországból loptak el. 2011-ben a lengyel kulturális és nemzeti örökségvédelmi minisztérium és lengyel diplomaták közbenjárásának köszönhetően az aukciósház leállította Anna Bilińska Negress, 1884 című festményének eladását. A festményt 2012-ben visszaszolgáltatták Lengyelországnak.
A lengyel kulturális minisztérium hangsúlyozta, hogy a Grisebach aukciósház által tudatosan végrehajtott tranzakciót rendkívül etikátlannak és a nemzetközi műkincspiac normáival szembemenőnek tartja.
Forrás: The Art Newspaper