Canova, Thorvaldsen, egy visszahívott Giambologna, valamint munkák a Napkirály udvarából: a szobroké lesz a főszerep a két legnagyobb nemzetközi aukciósház, a Sotheby’s és a Christie’s július 4-én és július 5-én tartandó aukcióján.
A Sotheby’s július 4-ei, londoni aukciójának sztárja egy sokáig elveszettnek hitt Canova-szobor, a Béke mellszobra címet viselő alkotás. A büszt először és utoljára a londoni Királyi Akadémia 1817-es nyári tárlatán volt kiállítva.
Antonio Canova, a Béke mellszobra, 1814, 53 cm (a becsült árat az aukciósház kérésre közli)
A klasszicizmus szobrászatának legnagyobb mestereként tisztelt Antonio Canova az antik kifejezésformákhoz tért vissza művészetében, az antik szépségideál köszön vissza a diadémot viselő, 1814-es mellszobron is, amelyet a művész pártfogójának, egyben közeli barátjának, John Campbellnek, Cawdor bárójának készített. A mű a Cawdor családban öröklődött négy generáción át, egészen 1962-ig, amikor a család vagyonát eladták. A szobor jelenlegi tulajdonosa még ismeretlen mester műveként vásárolta meg az alkotást, amelyről azóta bebizonyosodott, hogy a nagynevű szobrász munkája. A várakozások szerint a mű több mint 1 millió fontért kelhet el.
A Sothbey’s aukcióján szerepel Canova kortársának, a dán Bertel Thorvaldsennek egy reliefje is. Canova mellett Thorvaldsent tartják a klasszicizmus másik legjelentősebb szobrászának, nála tanult Ferenczy István, az egyik legismertebb hazai szobor, a Pásztorlányka alkotója. A dombormű Anakreón egyik költeményét illusztrálja, amelyben az idősödő költő befogadja házába Cupidót, aki eltalálja a nyilával.
Az aukció legnagyobb dobása minden bizonnyal a 16. századi Itáliában tevékenykedő, Giambolognaként ismert szobrász Drezdai Mars című bronzszobra lett volna, amelyet azonban az Art Market Monitor értesülései szerint visszahívtak az aukcióról, miután a tulajdonos, a Bayer AG gyógyszeripari cég privát eladásban állapodott meg a Drezdai Állami Művészeti Gyűjteménnyel (Staatliche Kunstsammlung Dresden). Az aukciósház már május közepén bemutatta a szobrot a potenciális vevőknek, az érdeklődés óriási volt. Az aukciós értékesítést a német kulturális életben azonban felháborodva fogadták, attól tartva, hogy a mű magángyűjteménybe kerülve eltűnik a nagyközönség szeme elől. A Sotheby’s az 1587 előtt készült, 39 cm magas szobrot 3-5 millió fontra becsülte, azt azonban nem tudni, hogy a drezdai gyűjtemény végül mennyit fizetett érte.
Giambologna, Drezdai Mars, 1587 előtt, 39,3 cm
A Christie’s július 5-ei, londoni aukciójának kiemelt tételei XIV. Lajoshoz, a Napkirályhoz kapcsolódnak. 1685-ben a király egy monumentális bronz lovasszobrot rendelt a kor egyik legmegbecsültebb francia szobrászától, François Girardon-tól. Girardion Marcus Aurelius lovasszobrát vette alapul a tervezéskor, római császárként ábrázolva XIV. Lajost. A modellel 1687-re készült el, a szobrot 1692-ben kivitelezte Balthazar Keller. A mű majdnem 7 méter magas volt, talapzattal együtt körülbelül 17 méter volt. A Place Louis-le-Grand téren (ma Place Vendôme) állították fel, 1792-ben, a francia forradalom során elpusztították. Girardion a tervezés során kisebb méretben több változatban is elkészítette a lovasszobrot. Négy olyan változat maradt fent, amelyek a mester felügyelete alatt születtek, egy a windsori kastélyban, egy az Ermitázsban, egy a Louvre-ban található, a negyediket pedig a Christie’s árverezi el július 5-én.
Az árverés másik fontos tétele szintén egy bronzszobor, amelyet XIV. Lajos a fiának, Lajos francia királyi hercegnek (Nagy Dauphin) ajándékozott. A szobor Ferdinando Tacca, firenzei szobrász munkája. Az alkotás Héraklész és a folyamisten, Akhelóosz harcát jeleníti meg.
Forrás: Christie’s, Sotheby’s, Art Market Monitor
Szerző: műtárgy.com