Az ikonikus művész körülbelül egy évszázada elveszettnek hitt festményét, a Fräulein Lieser portréját, április 24-én árverezik el a bécsi im Kinsky aukciósházban. Az osztrák modernizmus újrafelfedezett mesterműve Gustav Klimt (1862 – 1918) egyik utolsó alkotása. Mint kiderült, a festmény évtizedek óta egy ausztriai állampolgár magántulajdonában volt, rejtve a nagyközönség elől. A festmény becsértéke 30-50 millió euró.
A Klimt pályájának utolsó korszakában készült portré újrafelfedezése szenzációnak számít. A bécsi szecesszió kulcsfigurájaként Gustav Klimt minden más művésznél jobban megtestesítette a századvégi osztrák modernizmust. Művei – különösen a felső középosztályból származó sikeres nőkről készített portréi – világszerte a kimagasló elismerést élveznek. Festményei a nemzetközi műtárgypiac legelőkelőbb helyeit foglalják el. Női portréit ritkán kínálják aukciókon. Ilyen egyedülálló, művészi értékű festményt évtizedek óta nem értékesítettek a közép-európai műtárgypiacon. Ez vonatkozik Ausztriára is, ahol még csak megközelítő jelentőségű műalkotás sem volt kapható.
Mielőtt a portré április 24-én a bécsi im Kinsky aukciósházban árverésre kerül, az alkotás világkörüli útra indul. Az LGT Bankkal együttműködve a festményt különböző nemzetközi helyszínen mutatják majd be; a tervezett állomások között szerepel Svájc, Németország, Nagy-Britannia és Hongkong is. Miután visszatér Bécsbe a jelenlegi tulajdonosok (osztrák magánszemélyek), valamint a jogutódok Adolf és Henriette Lieser megbízásából – az 1998-as washingtoni alapelveknek megfelelő megállapodás alapján – kerül felajánlásra.

A portré bár dokumentálva van Klimt festményeinek katalógusaiban, de a szakértők eddig csak egy fekete-fehér fényképről ismerték. Most először láthatjuk a portré vibráló színeit. A festményt élénk intenzitás jellemzi, amely meghatározó Klimt késői alkotói éveiben.
Klimt festményeinek első, 1967-ben Fritz Novotny és Johannes Dobai által kiadott katalógusában a művész modellje a Fräulein Lieser feliratot viseli. Az újabb műjegyzékek szerzői (Weidinger 2007 és Natter 2012) a modellt Margarethe Constance Lieserként (1899-1965), Adolf Lieser iparmágnás lányaként azonosították. Az aukciósház új kutatása a történet és a proveniencia feltárása során azt a lehetőséget is felveti, hogy Klimt modellje a Lieser család egy másik tagja lehetett: vagy Helene Lieser (1898-1962), Henriette Amalie Lieser-Landau és Justus Lieser elsőszülöttje, vagy a fiatalabbik lányuk, Annie Lieser (1901-1972).
A Lieser család a gazdag bécsi felsőosztály azon köréhez tartozott, amelyben Klimt mecénásokra és megrendelőkre talált. Adolf Lieser és fivére Justus az Osztrák-Magyar Monarchia vezető iparosai közé tartoztak. Henriette Amalie Lieser-Landau, ismertebb nevén Lilly, 1905-ig Justus Lieser felesége volt, mindemellett az avantgárd pártfogója. Klimt festményeinek katalógusai szerint Adolf Lieser bízta meg a művészt, hogy fessen egy portrét tizennyolc éves lányáról, Margarethe Constance-ról. Létezik azonban olyan feltételezés is, amely szerint a művészetkedvelő Lilly Lieser bízta meg Klimtet, hogy örökítse meg két lánya egyikét.
1917 áprilisában és májusában a modell kilenc alkalommal kereste fel Klimt hietzingi műtermét és munkafolyamat során legalább 25 előzetes tanulmány készült róla. Klimt valószínűleg 1917 májusában kezdte el a festményt. A háromnegyedes portré a fiatal nőt szigorúan frontális pózban, előtérbe helyezve, meghatározhatatlan vörös háttér előtt ábrázolja. Vállára virágokkal gazdagon díszített köpeny terül. Míg Fräulein Lieser arcát Klimt érzékeny, naturalista módon, precíz vonásokkal festette meg, addig a kép más részei a kései stílusának szabad, nyitott ecsetkezelését tükrözik. Erős komplementer tónusok határozzák meg a színpalettát.
Amikor a művész 1918. február 6-án agyvérzésben elhunyt, a festményt – melynek pár apró részlete befejezetlen maradt – a műtermében hagyta. Később az alkotást az azt megrendelő család kapta meg.
A festményről az eddig ismert egyetlen fényképet az Osztrák Nemzeti Könyvtár archívumában őrzik. Valószínűleg 1925-ben készült Otto Kallir-Nirenstein Klimt-kiállítása kapcsán a bécsi Neue Galerie-ban. A negatív leltárlapján a következő megjegyzés szerepel: 1925-ben Lieser asszony birtokában, IV, Argentinierstrasse 20.. A festmény 1925 utáni pontos sorsa nem tisztázott. Annyi ismert, hogy a jelenlegi tulajdonos jogelődje az 1960-as években szerezte meg a művet, és három egymást követő öröklés útján került a mostani helyére.

Az im Kinsky, Ausztria második legnagyobb aukciósháza, az alapítása óta eltelt több, mint harminc év alatt az osztrák modernizmus területén szerzett kiemelkedő szakértelmével szerzett hírnevet. Az aukciósház 1993 óta gondoskodik arról, hogy az eladók és a vevők, a műkedvelők és a műgyűjtők érdekeit képviselje, és hogy igényeiket gyorsan és egyszerűen kielégítse többek között a licitálás pillanatában. Az, hogy Klimt kései alkotását nem Londonban vagy New Yorkban árverezik el, hanem a jóval kisebb bécsi aukciósházban, a Klimt-művek elhelyezésében szerzett sokéves tapasztalatának elismerése.
Címlapkép forrása: Gustav Klimt 1917-es Fräulein Lieser portréja kiállítva