Novemberben jelent meg az Art Basel és a UBS legfrissebb műtárgypiaci felmérése. A 2023 első félévét tárgyaló elemzés átfogó képet ad az úgynevezett 'high-net-worth' (nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek, továbbiakban HNW) gyűjtők piaci tevékenységének milyenségéről. Bemutatja többek között a gyűjtők motivációit és preferenciáit, vizsgálja a vásárlási tendenciáikat, a művészekkel, galériákkal és egyéb kulturális intézményekkel való kapcsolattartási szokásaikat. A nemzetközi műtárgyforgalom alakulásának szemléltetése mellett hangsúlyozza a felelősségteljes gyűjtés fontosságát, annak pozitív hatásait a művészeti szcénára. A kutatás 11 régió eredményén és 2828 műtárgyvásárló válaszán alapszik, a műtárgy.com most összegyűjtötte a legfontosabb eredményeket.

2023-ban a műtárgypiacot bizonytalanság hatotta át, ami jelentős mértékben csökkentette a gyűjtők optimizmusát. Az elmúlt években kevés átfogó felmérés készült arról, hogy gazdasági és társadalmi problémák miként hathatnak a gyűjtők döntéseire, terveikre. Az Art Basel és UBS tizedik közös kiadványa hiánypóló módon szolgálatat hiteles adatokat, amelyek segítséget nyújtanak a területen történő eligazodásban. Mindemellett előrejelzést tesz a piac lehetséges jövőjével kapcsolatban. Az alábbiakban ismertetjük a Dr. Clare McAndrew – kulturális közgazdász, az Arts Economics alapítója vezetésével elkészített tanulmány főbb megállapításait.

A felmérésből kiderül, hogy az év első felében Kína áll a műtárgyvásárlási rangsor élén. 2022-ben a COVID-19 járvány miatt a kínai származású gyűjtők kiadásai jelentős mértékben csökkentek, azonban 2023 első felében vásárlási fellendülés volt megfigyelhető. Különösen a festmények iránt mutattak érdeklődést, más nemzetiségű gyűjtőkhöz képest magasabb összeget fordítottak erre a médiumra. A digitális művekre azonban kisebb figyelem irányult (ez a médium náluk is csekély 3%-ot tesz ki a tejes költségvetésből). A HNW gyűjtők szintén kevesebbet költöttek az 1 millió dollar felett értékesített műtárgyakra, mint a korábbi években.

Íme néhány további fontos következtetés:

  •  A piac visszafogottabb volt az év első felében, a nagy aukciósházak (Christie's, Sotheby's, Phillips és Bonhams) összesített eladásai 16%-kal csökkentek tavalyhoz képest. Az eladások azonban még így is meghaladták a 2019 első féléves eredményt, a 2022-es rekord eladási értéknek pedig a 84%-át tették ki ugyanebben a féléves időszakban.
  • 2022-ben és 2023 elején élénk volt a nemzetközi műtárgy- és régiségkereskedelem. A HNW gyűjtők medián kiadása 2022-ben a 11 piacot nézve 65 000 dollár volt, ami 19%-os növekedést jelent 2021-hez képest. Ez az érték 2023 első felében szintén 65 000 dollár volt.
  • A gyűjtők vásárlásit megvizsgálva kiderült, hogy még mindig a festmény a legnépszerűbb médium (a válaszadók 58% százaléka vásárolt az év első felében festményt), a második helyen a grafikai alkotások állnak (13%). A digitális művek a HNW gyűjtők kollekciójának mindössze 8%-át teszik ki, ami 15%-os csökkenést jelent 2022-hez képest. 2021 óta először fordult elő, hogy az NFT-t értékesítése került a legalacsonyabb szintre.
data-editorial=1
A HNW gyűjtők %-os aránya a 2022-ben és 2023-ban vásárolt műalkotások technikája alapján Forrás: Art Basel, UBS, The Survey of Global Collecting

Az eladott alkotások között csökkent a női művészek munkáinak aránya (jelenleg 39%-ot tesz ki a női és 61%-ot a férfi művészek által készített munkák eladásának mértéke). A női művészek munkáinak arányát nézve a gyűjteményekben 3%-os visszaesét látunk tavalyhoz képest, a 39%-os érték megegyezik a 2020-as adatokkal. Érdekes, hogy a 10 millió dollárnál többet költő gyűjtők kollekciójában ugyanakkor inkább a női művészek alkotásainak aránya volt a magasabb. Az ilyen típusú művekre fordított kiadásaik 2023-ban 55%-ra emelkedtek, a 2021-ben jellemző 46%-ról.

A gyűjtők kor szerinti megoszlása azt mutatja, hogy az X generáció többet költött fiatalabb társainál. A festményekre fordított összkiadásuk a legmagasabb (145 000 dollár, szemben az ezredfordulósok – millennials – 108 000 dollárjával). Az ezredfordulósok leginkább szobrokat, installációkat, fotó-, film- és videoművészeti munkákat, míg a Z generációs gyűjtők grafikákat és digitális alkotásokat vásároltak.

A piaci tendenciákat jól szemlélteti, hogy a műtárgyakra 1 millió dollár feletti összeget költeni kész gyűjtők száma meredeken csökken; 2021-ben 12%-ot, 2022-ben pedig már csak 4%-ot tettek ki. 2023 első felében a magasabb árkategóriában vásárlók aránya 9%-ra emelkedett, ez azonban még mindig a 2021-es szint alatt van.

A HNW gyűjtők összességében is kevesebbet költöttek idén művészetre. 2022-ben csúcseredményt produkáltak, ekkor 24%-on állt az erre fordított vásárlásaik értéke, 2023-ban ez 19%-ra csökkent, ami jelzi, hogy a műgyűjtők óvatosabb megközelítéssel fordulnak a műtárgyak felé. Ugyanakkor az 5 millió dollár alatti vagyonnal rendelkező (15%) és az 50 millió dollár feletti vagyonnal rendelkező (30%) gyűjtők körében nőtt a művészetre fordított összeg aránya.

A legtöbb gyűjtő inkább személyesen, a kereskedőktől vásárolt (86%-uk jelölte meg ezt a csatornát),  84%-uk galériában. Az említett érték 2022-höz képest növekedést mutatott. A művészeti vásárok szintén jelentős értékesítési pontként szolgáltak, bár most kevesebbet vásároltak itt, mint a korábbi időszakokban. A gyűjtők 58%-a vett műtárgyat művészeti vásáron, ami csökkenést jelent a 2022-es 74%-hoz képest, de magasabb eredmény, mint 2021-ben (54%). A válaszadók 3/4-e vásárolt műtárgyat árverésen az év első felében (bár az élő aukciókon való részvétel csökkent).

width=500
Az értékesítési csatornák %-os megoszlása 2022-ben és 2023-ban
Forrás: Art Basel, UBS, The Survey of Global collecting

A gyűjtők hűségesek maradtak az általuk ismert kereskedőkhöz, ami kockázatkerülésre és erős üzleti kapcsolatokra utal. A helyi galériák előnyben részesítésének ellenére a nemzetközi helyszínek felé is nyitottak, nagy népszerűségnek örvendenek a francia és japán galériák.

A műgyűjtés elsődleges motivációi közé a személyes érdekeltség, az öröm érzése és az önmegvalósítás lehetősége tartozik (a gyűjtők 37%-a jelölte ezeket indokként). Ezeket követik a pénzügyi motivációk (28%-k jelölte). A kapcsolatépítés fontosságát, valamint a művészek és a kultúra támogatását szintén megemlítették indítékként (14%-a jelölte).

width=500
A HNW gyűjtők motivációinak %-os megoszlása műtárgyvásárlás esetén
Forrás: Art Basel, UBS, The Survey of Global collecting

Bár a legtöbb gyűjtő nem azonosította magát befektetőként (csak 10% erősítette meg ezt a státuszt), sokan közülük aktívan kereskednek a gyűjteményükből származó művekkel (48%-uk). Jelentős részük vett fel hitelt vagy kölcsönt műtárgyvásárláshoz (43%), ami a 2022-es 30%-os arányhoz mérten jelentősen megnőtt.

Arra a kérdésre, hogy 2024-ben terveznek-e műtárgyvásárlást, a gyűjtők 54%-a válaszolt igennel, ez a 2022-es szintnek felel meg. A Kínából származó vásárlók ebben a szegmensben is vezetnek (68%), őket követik a japán, brazil és olasz régiók megkérdezettjei.

A HNW gyűjtők 77%-a továbbra is optimista a következő hat hónap műtárgypiaci kilátásait illetően. Az elemzés szerint a legnépszerűbb médiumok a következő félévben szintén a festmények, szobrok és a papírmunkák lesznek. A következő 12 hónapban a gyűjtők 26%-a tervezi, hogy eladja gyűjteménye egyes darabjait, ami a 2022-es 39%-hoz képest csökkenést jelent. A többség arról számolt be, hogy visszatartja az eladást, mivel úgy véli, hogy az árak a jövőben emelkedni fognak.

Forrás: Art Basel, UBS, The Survey of Global Collecting 2023

Címlapkép: The Survey of Global Collecting 2023

Címlapkép forrása: Art Basel, UBS

Kapcsolódó cikkek

Egyéb

Súlyos gondokkal küzd a párizsi Louvre – Külön termet kap a Mona Lisa

A közgyűjteményeket általában sehol nem veti fel a pénz, ám az a most nyilvánosságra került,

Elolvasom

Egyéb

Február 6-9. között, 40 galéria részvételével rendezik meg az Art and Antique művészeti vásárt

Idén február 6. és 9. között rendezik meg Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vásárát.

Elolvasom

Egyéb

Kihirdették a HAB Díj nyerteseit

Idén is ünnepélyes díjátadó keretében hirdették ki a HAB Díj nyerteseit a Hungarian Art &

Elolvasom

Egyéb

Ezek voltak 2024 legmeghatározóbb pillanatai és trendjei a nemzetközi művészeti színtéren

Bár a tavalyi év nem bizonyult könnyűnek a nemzetközi műtárgypiacon, számos eseménydús fordulatnak és népszerű

Elolvasom