Fotóműtárgyak kerültek kalapács alá festményárverések tételei mellett és önálló aukción az év végén. Október 5-én, a Virág Judit Galéria jubileumi rendezvényén Maurer Dóra négy rajzot és két fotót tartalmazó képegyüttese ugyan a becsérték alatt, de 1 millió forintért kelt el. A Pécsi Műhely idén elhunyt tagja, Kismányoki Károly öt fényképből álló, 1972-es összeállítása kikiáltási áron, 650 ezer forintért került új tulajdonosához. Ficzek Ferenc Székek című, az 1970-es évek közepén készített, ugyancsak öt fotóból álló sorozata a 850 ezer forintos indulásról 1 millióig emelkedett.
A Kieselbach Galéria két nappal később rendezte 59. aukcióját, amelynek festménykínálatát az 1967-es születésű Dofka Zsuzsa fekete-fehér, egy példányban elkészített csendéletfotója egészítette ki. A fényképek sokszorosíthatósága a fotóműtárgyak esetében a grafikáknál is nagyobb fegyelmet igényel az alkotóktól. Egypéldányos fénykép előállítható negatív nélkül, közvetlen-pozitív eljárással vagy más módon, a szerző szándéka szerint. Dofkánál ez utóbbi történt, és az érdeklődők a gesztust értékelve a 80 ezer forintos indulóárat 150 ezerig vitték fel.
Pinczehelyi Sándor: Happy New Year, 1976 zselatinos ezüst nagyítás, 9×12 cm
© Dobossy Aukciósház
Október 17-én került sor a Dobossy Aukciósház kortárs árverésére. A rendezők a 151 – legnagyobbrészt festményekből és grafikákból álló – tétel között 29 darab fotóműtárgyra is vártak liciteket. Ezek közül 15 kelt el. A 6 millió 370 ezer forintos összkikiáltási árral szemben a leütések 3 millió 580 ezret hoztak, de a változatos kínálat miatt az árverés ezen részét mégis sikeresnek mondhatjuk. El kell gondolkodni viszont azon, hogy nem volt-e magas az ezúttal gazdára nem talált tételek kikiáltási ára. A nemzetközi húzónévnek számító Brassaï 18×24-es korabeli nagyítása 420 ezer forinton ugyanis beragadt. Az elhunyta után már nemcsak idehaza, hanem külföldön is (el)ismert Kerekes Gábor három képe közül kettő – 220 és 160 ezer forintért – sem váltott ki érdeklődést.
Kismányoki két munkája (400, illetve 450 ezer forint) és Hajas Tibor 1978-as triptichonja érte el a legmagasabb árat (450 ezer forint), utánuk Pinczehelyi Sándor képpárja (380 ezer forint) és a Balatonbogláron, 1972-ben is kiállított két Szíjártó Kálmán-táj(korrekció)kép sorakozott fel. Ezek ellenpontjaként Joseph Kádár egypéldányos, 1997-es fotogramját már 60 ezer forintért haza lehetett vinni. (A feltüntetett összegek leütési árak, jutalék nélkül értendők.)
A Blitz Galéria Magyar fotográfia 1930–2018 címmel október 25-én rendezett fotóaukciót, amelyhez igényes kivitelű, mind a 171 kalapács alá kerülő művet felvonultató, nagy méretű, vaskos katalógust jelentetett meg. Az árverés végére a 37 millió 500 ezer forintos összkikiáltás helyett 51 elkelt kép után 7 millió 565 ezer forint leütési összeg realizálódott. A várt eredmény tehát elmaradt. Az okok elemzésével természetesen egyaránt foglalkozniuk kell az anyag összeállítóinak, az aukció rendezőjének és a beadóknak.
Az érdeklődők és az aukción szereplő művészek a jó minőségű katalógussal feltétlenül meg lehetnek elégedve, még akkor is, ha életútjuk rövid ismertetésével vagy a kalapács alá kerülő mű által elért korábbi eredmények leírásával ezúttal adósak maradtak a megjelentetők. Hiba-e ez? Egyértelműen nem! A fényképezés területén működő szervezetek (egyesületek, múzeumok, alapítványok), a kritikusok, szakírók, fotó- és művészettörténészek közzé nem tett írásait, elemzéseit, biográfiáit nem kérhetjük számon a rendezőkön. Az előző felsorolásban említettekre használjuk a „szakma” kifejezést. Elmondható, hogy jelenleg hiányzik a hazai fotóművészet terén a közmegegyezés. A szakmának kell először leírnia, kimondania és egyértelműen deklarálnia néhány fontos dolgot, a piaci szereplőknek pedig ezután lesz mihez alkalmazkodniuk – ha akarnak.
A jelenleg alkalmazott fotósokszorosítási eljárások már eltérnek a hagyományos, ezüstalapú fényképezésben hosszú évtizedekig használtaktól. Ezek ismertetése, közmegegyezéses értékelése, valamint közzététele nélkül e téren zavar támadhat a tételek leírásakor. Az 1970-es évek elején képzőművészek, a hagyományos fényképésznyersanyag-használattól eltérni kívánó fiatal alkotók kedvenc alapja volt az eredetileg iratsokszorosításra szánt, viszonylag lehatárolt tónusskálájú, Dokubróm nevű vékony, matt, klórbrómezüst-zselatinos fotópapír. Ha elfogadható vélemény az, hogy ennek használata akkor jelzésértékűnek számított, míg manapság egy printet készíttetni unalmas rutin, akkor azt tegye közzé a szakma!
A két világháború között dolgozó fotósokról nincs életrajzi lexikon, munkásságuk megítélése esetleges. Az egykor Debrecenben, majd később Dél-Amerikában alkotó Aszmann Ferenc fotói idehaza ma már jóformán ismeretlenek. A Chicagóban, majd Honoluluban működő Haár Ferencről még életében, 1969-ben könyv jelent meg, amivel egy időben képeit a Helikon Galériában is láthattuk. Egyértelmű, de nem deklarált a szakmai álláspont különbsége a két hasonló életutat bejárt fotóművész esetében. Előbbi képei 160–180, utóbbi munkái 240–250 ezer forinton ragadtak be. Az 1930-as évek végén aktív Szendrő István hagyatékának felbukkanásáról tíz évvel ezelőtt a Műértő is beszámolt képei most 55–75 ezer forintos árszinten keltek el. Ennyi idő viszont nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy megtörténjen az életmű szakszerű elemzése és az alkotó elhelyezése a fotótörténet palettáján.
Fejér Zoltán
Megjelent a Műértő december-januári lapszámában.
Műértő – művészeti és műkereskedelmi folyóirat A Műértő a HVG Zrt.
kiadásában megjelenő, szakemberek által írt és szerkesztett művészeti,
műkereskedelmi havilap. A múzeumi szférában és a műtárgypiacon érdekelt
valamennyi résztvevőhöz szól, igyekszik eligazítani a befektetési szándékkal
rendelkező üzletembereket. Nemzetközi kitekintéssel beszámol az árakról,
trendekről, jelentős aukciókról, vásárokról, kiállításokról és a színtér
meghatározó szereplőiről. Aktuális információkat és kritikai elemzéseket
közöl. Megjelenik minden hónap első péntekjén.
Főszerkesztő Andrási Gábor
Szerkesztő: Nagy Mercédesz
Hirdetés: Tasnádi Rózsa, tel.: 061-436-2450; hirdet@hvg.hu
Szerkesztőség:
1037 Budapest, Montevideo u. 14.
muerto@hvg.hu / www.muerto.hu
Előfizethető:
HVG Zrt. terjesztési osztály: ugyfelszolgalat@hvg.hu Kiadja a HVG Kiadó Zrt, Felelős Kiadó: Szauer Péter