A kerámia egyre népszerűbb a műgyűjtők körében. A Lucie Rie, Hans Coper és Bernard Leach nevével fémjelzett klasszikus művek mellett a kortárs keramikusok innovatív, kísérletező alkotásai egyaránt lenyűgözik a közönséget. A nemzetközi műtárgypiacon egyre keresettebbé válnak ezek a különleges munkák, ami a kerámia új aranykorát jelezheti. Számos magyar keramikusművész is kiemelkedő munkát végez ezen a területen.

A kerámia iránti gyűjtői érdeklődés az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt. Ezt jól példázza az a 2021 novemberében tartott Phillips és Maak aukció, amely Dr. John Driscoll gyűjteményéből sorakoztatott fel darabokat. A 2 millió fontra becsült árverés bevétele 228%-kal haladta meg a várakozásokat és 28 aukciós világrekordot is felállított. Az aukción olyan művészek alkotásai szerepeltek, mint Micheal Cardew, Hans Coper és a neves nigériai keramikus, Ladi Kwali. Az aukción a kortárs kerámia egyik legjelentősebb gyűjteménye került bemutatásra, kiemelve a médium mai lendületét, amelyet Lucie Rie osztrák művész tavaly novemberi aukciós rekordja szintén alátámaszt.

width=500
Lucie Rie, Early Scraffito Vase with Roman Bathtub Leaf Design
Forrás: Artsy


width=500

Michael Cardew, Stem Cup, 1980 körül.
Forrás: Artsy

A galeristák és a vásárok résztvevői is érzékelték a kerámiák iránti érdeklődés fellendülését, ahogy az elsődleges piacon is megfigyelhető volt ez a tendencia. A Collect Fair a – Crafts Council gondozásában – immár 20 éve a kortárs kézművesség és formatervezés élvonalbeli bemutatója nemzetközileg. Isobel Dennis, a vásár igazgatója egy interjúban elmondta, hogy a kortárs kerámia különösen vonzó a fiatalabb gyűjtők számára. A kerámia annyira ismerős mindannyiunk számára. Ez nem egy megfélemlítő médium. Amikor először fektetünk be a művészetbe, fontos, hogy olyat válasszunk, ami mellett jól érezzük magunkat, és a kerámia ezt kínálja.” – mondta. A kerámia funkcionalitását tekintve egy szerény médium, de rendkívül változatos az, ahogy egy művész megközelítheti – hozzátette, hogy az elegáns porcelántól az absztraktabb darabokig, amelyek a különböző égetéseket és mázakat foglalnak magukba, megteremtve a komplexitásukat.

Az elmúlt években a Collect Fair szervezői szintén felismerték a piacon bekövetkezett változásokat, többek között azt, hogy egyre több pályakezdő művész található meg a másodlagos piacon. Dennis példaként említette Matthew Chambers brit keramikust: A művésznek fenomenális alkotási módszere van, ráadásul hagyományos mázak nélkül – magyarázta. Van másodlagos piaci értéke. Chambers mostanában sok brit eladáson szerepel a századközepi brit stúdiókeramikusok mellett. Dennis arra is rámutatott, hogy az elmúlt években a globális kerámiapiac bővült, mivel egyre nagyobb az érdeklődés a világ minden tájáról származó gyakorlatok iránt. Idén csodálatos kanadai bennszülött munkákat mutatunk be, többek között Darren Emeneau és Nancy Oakley munkáit – magyarázták a szervezők. Ez újdonság számunkra a vásáron, és a londoni közönség is izgatottan várja, hogy láthassa, hogyan befolyásolták az őslakos kultúrák a kortárs kerámiát. Az önazonosság és a történetmesélés kulcsfontosságú szerepet játszik az idei Collect-en.  A résztvevő művészek közül kiemelkednek a Cynthia Corbett Gallery által képviselt Matt Smith és az Alveston Fine Arts által képviselt Simon Dredge munkái.

Európában az olyan vásárok, mint a januárban debütált Ceramic Brussels a kontinens-szerte tapasztalható élénk érdeklődést tükrözik. A Ceramic Brussels szervezői korábban már egy, a papír médiumát bemutató vásárt is rendeztek: ez az Art on Paper. A Ceramic Brussels egy lépést tesz előre, hogy felfedezze a művészeti piacon jelenleg nagyon népszerű kerámiát – mondta Lise Coirier, a Spazio Nobile (brüsszeli kortárs iparművészeti, design- és fotógaléria) igazgatója. A Spazio Nobile pályakezdő kerámiaművészeket reprezentál.  Coirier kiemeli a kerámia hosszú történelmét, amely olyan nagy súlyt és vonzerőt kölcsönöz a médiumnak. Az embereknek mindig is szüksége volt a kerámiák sokféle funkcionális felhasználására, és úgy gondolom, hogy ez a vonal teszi a kerámiapiacot olyan termékennyé – mondta.

 width=500

Claudia Rankin, Large Lion Candleholde
Forrás: Artsy

width=500

Spotty Hare Platter
Forrás: Artsy

A kerámia az újabb gyűjtők számára is vonzó, magyarázta Emily Moore, a 8 Holland Street galériától. A kerámiapiac két pólusát vehetjük észre: az egyik a műtermi kerámiapiac, ahol a művész történetének mélyreható ismerete kulcsfontosságú; ezzel szemben áll az újabb kézműves piac, ahol a szeszélyes és narratív alapú darabok tapinthatóságukkal és gyermeki naivitásukkal vonzóak – mondta. Claudia Rankin, a galéria művésze például számos sikert ért el, 2023 májusában Isaac Benigson festőművész mellett volt egy teltházas kiállítása is. A kortárs kerámiák a forma és a funkció között egyensúlyoznak az otthonokban. Rankin néhány darabja például gyertyatartó, de ezek egyben szobrászati műalkotások is – tette hozzá.

A funkcionalitás és a konceptualizmus közötti határvonalon mozogva a kortárs kerámia az újabb gyűjtők számára is belépőt jelent a művészeti piacra, és vonzerejük továbbra is visszhangra talál a már befutott vásárlók körében. A médium sokoldalúsága és kísérletező képessége a legkülönbözőbb ízlések és preferenciák számára egyaránt vonzó.

A kerámiaművészet Magyarországon is kiemelkedő jelentőségséggel bír. Pécsett például március 9-től látogatható az Országos Kerámiaművészeti Triennálé. A Zsolnay Kulturális Negyed m21 Galériájában megrendezett tárlat a hazai művészi kerámia szakma eddigi legnagyobb kiállításának mondható. Száz alkotó, több mint kétszáz munkáját tekinthetik meg az érdeklődők. A kiállítás a kortárs magyar kerámia- és porcelánművészet új értékeit mutatja be. A szervezők szándéka a nagy múltú, 1967-ben indult Országos Kerámia Biennálé hagyományainak folytatása, mely rendszeres bemutatkozási lehetőséget biztosít a magyar kerámiaművészek és dizájnerek számára.

A kerámia a hazai műtárgypiacon is ígéretes befektetési lehetőséget kínál. A magyar keramikusok rendkívül változatos stílusokban alkotnak. A kortárs művészek innovatív alkotásai egyre népszerűbbek.

Íme néhány fiatal magyar művész, akiknek a munkásságát érdemes figyelemmel követni.

 

Maróti Viktória

Munkái középpontjában a textil és a kerámia kombinációja áll, amely érzéki illúziókat teremt. Kreatív megközelítése a kísérleti tevékenységekre specializálódott, így az eredmény gyakran váratlan. Munkái megkérdőjelezik és feszegetik az anyagok határait. Megközelítése interdiszciplináris, azaz mind a textil-, mind a kerámiaművészethez tartozik. A tárgyak az anyagok szimbiózisa révén jönnek létre.

width=378

Maróti Viktória, Shelter
 Forrás: viktoriamaroti.com

 

Makai Mira

Műveinek hangulata bármilyen hívogató és visszataszító érzést fel tud ébreszteni a nézőben. Az általa használt kromatikus asszociációk gyakran ellensúlyozzák a szobrai formája és térfogata által megidézett virágos, növényi és organikus idézeteket. Ambivalens esztétikája alkotja művészi produkciójának gerincét.

width=500

Makai Mira, Gem-shell VII, 2018
 Forrás: Secondary Archive

 

Combarro Petra Inez

A szobrász szigorúan sérült csetreszekre szokott vadászni különböző antikvitásokban. Otthon aztán a színes porcelán dísztárgyakat megszabadítja a fejüktől és a végtagjaiktól. Különböző élőlények feje és teste cserél gazdát alkotásaiban, így válnak egyedi történetekké az amorf szobrok.

width=500

Combarro Petra Inez, 2023
Forrás: Instagram

Rejka Erika

Erika egyszerre határozza meg magát keramikus művészként, keramikus designerként és tanárként. Mivel az egyik területen szerzett tapasztalatait beépíti a másik gyakorlásába, nem tesz különbséget vagy állít fel sorrendet. Az elmúlt években a használati tárgyakkal párhuzamosan ismét az ékszerek, valamint a porcelánöntési technológiákban rejlő lehetőségek kerültek előtérbe a munkáiban. Craft- és designjelleget ötvöző sorozatokat készít.

 

width=500

Rejka Erika, Láncolatok
Forrás: Építészfórum

 

Forrás: Artsy, viktoriamaroti.com, Secondary Archive, Budapest Design Week, Instagram

Címlapkép: Rejka Erika, Láncolatok

Címlapkép forrása: Építészfórum

Kapcsolódó cikkek

Műtárgypiac

Bíróság előtt végződő történetek a műtárgyak világából

A műtárgyak világáról és a műkereskedelemről szó híradásokban meglepően gyakran olvashatunk jogi útra terelt, vagyonokat

Elolvasom

Műtárgypiac

Külön szekciót kap az ultrakortárs képzőművészet az idei Art Baselen

A világ mára elismerten legnagyobb és legfontosabb modern és kortárs képzőművészeti vására három svájci galerista

Elolvasom

Műtárgypiac

Hogyan rendezzük át a befektetési portfóliókat 2025-ben?

Donald Trump megkezdte elnöki ciklusát, ettől nem teljesen függetlenül nagy változás jöhet az ukrajnai háború

Elolvasom

Műtárgypiac

Állampapírból műtárgyba, de csak óvatosan – beszélgetés Kollmann Szilviával, a műtárgy.com ügyvezetőjével

Kollmann Szilvia közgazdász-művészettörténész 2011-ben alapította és azóta vezeti a műtárgy.com műkereskedelmi hírportált. Emellett a Műtárgyak

Elolvasom