A Szépművészeti Múzeumtól kölcsönzött Raffaello festmény, az Esterházy Madonna a főszereplője a római Barberini-képtárban rendezett, április 8-áig látható kiállításnak. A kiállítás kurátora Cinzia Ammannato művészettörténész, aki kihangsúlyozta, hogy a magyar múzeum felújítása rendkívüli lehetőséget adott az Esterházy Madonna római bemutatására. Az 1508-ra datált kép, annak ellenére, hogy befejezetlen (Mária arca és a gyermekek az aláfestés fázisában maradtak), hűen tükrözi az itáliai reneszánsz törekvéseit. A kompozíció és a színvilág harmonikus, Madonna alakjában pedig a festő a Kuporgó Vénusz néven ismert antik szobor Leonrdo-féle parafrázisát követi és fejleszti tovább.
Raffaello Santi, Esterházy Madonna; 1508 k.
A Szépművészeti Múzeum kérésére az Esterházy Madonnát a szintén egy másik kiállításra kölcsön adott Raffaello-kép, a La Fornarina helyén állították ki a Barberini-palota 16. századi szekciójában. A festmény közelében kinagyítva látható az Esterházy Madonnához Raffaello készítette vázlatrajz másolata, amelynek eredetijét a firenzei Uffizi-képtár őrzi. A vázlatrajz háttere a tipikus firenzei tájat ábrázolja dombokkal és fákkal, amelyeket a festő az Esterházy Madonna háta mögött már ókori római romokra cserélt.
Kísérőként az Esterházy Madonnával szemközti falon a Barberini-képtár három alkotását állították ki. Mindhárom Szűz Máriát és a gyermek Jézust ábrázolja és méreteiben is egyezik az Esterházy Madonnával.
Köztük van Giulio Romano, Raffaello egyik legkedvesebb tanítványának a Madonna gyermekkel című festménye, amely Hertz Madonnaként is ismert a képet az olasz államnak adományozó Henriette Hertz műgyűjtőről. A másik két alkotás ismeretlen szerző Raffaello-másolata: az egyik a londoni National Galleryben található Madonna szegfűvel másolata, a másik a chantilly-i Condé Múzeumban látható Madonna fátyollal egyik részletének másolata.
Cinzia Ammannato elmondta, hogy a Szépművészeti Múzeum újranyitását követő Rubens-kiállításra a Barberini-képtárból is küldenek alkotásokat Budapestre.
Forrás: MTI