A hazai aukciós műtárgykereskedelem a nemzetközi árverési piacon tapasztalt jelentős visszaesés ellenére is jól tartotta magát a tavaszi szezonban, olvashatjuk a műtárgy.com összefoglalójában.
Lehetnek előnyei is annak, ha egy nemzetközi trend nem gyűrűzik be Magyarországra; a hazai piacon nem volt érzékelhető visszaesés az elmúlt év azonos időszakával szemben. Csalódások, negatív meglepetések persze, mint mindig, most is előfordultak, de a jó kínálat összességében élénk keresletet generált; a gyűjtők és befektetők április vége és június eleje között több mint 2 milliárd forintot költöttek a művészeti aukciókon. Ehhez némi külföldi segítséget is kaptak: bár attól még messze van a hazai piac, hogy egy-egy árverésen akár 40-50 országból is licitáljanak a gyűjtők, mint ahogy ezt a Christie's vagy a Sotheby's árverésein teszik, de a határainkon túli érdeklődés növekedése egyértelműen érzékelhető, s ráadásul a legkülönbözőbb tárgycsoportoknál jelentkezik.
A legmagasabb árak továbbra is a képzőművészeti árveréseken születtek, s mint ahogy az az alábbi táblázatból is jól látható, a prímet most is a hazai klasszikus modern mesterek alkotásai vitték. E területen a két legnagyobb aukciósház, a Kieselbach és a Virág Judit Galéria a meghatározó szereplő – nem csoda, hogy a teljes toplistát kibérelték maguknak. Az abszolút rekordok ugyan egyáltalán nem forogtak veszélyben, de a Rippl-Rónai József stilizált virágaiért – némi meglepetésre – megadott 95 millió forint máris több mint a tavalyi árrekord. Táblázataink ugyanakkor azt mutatják, hogy más kategóriákban – még a képzőművészeten belül is – a többi piaci szereplő is komoly szerepet játszhat, nem is beszélve azokról a műtárgycsoportokról, melyek aukcionálásával a két nagy ház nem foglalkozik.
Idén tavasszal talán a korábbiaknál jobban látszott, hogy a képzőművészetben a klasszikus moderneken kívül is van élet, bármerre is mozdulunk tőlük az időskálán: a régi mestereknél például – mindenekelőtt a Nagyházi Galériának és a BÁV-nak köszönhetően – igen jó eredmények születtek, a kortársaknál pedig folytatódott a tavaly óta megfigyelhető, óvatos optimizmusra okot adó trend. Egyedül a két, kifejezetten kortársakra szakosodott aukción, a Blitznél, illetve a Bátor Tábor jótékonysági aukcióján több mint 150 millió forint értékű műtárgy kelt el, s köztük a millión felüli leütések száma is a megszokott felett alakult. Az árakra aktuális események is hatással voltak, így például a Magyar Nemzeti Galériában a közelmúltban zajlott nagyszabású tárlata után több háznál is élénk volt az érdeklődés El Kazovszkij munkái iránt, a Deim Pál alkotásaiért zajlott licitcsatákban pedig nyilván szerepet játszott, hogy a művész életműve immáron befejezetté vált.
Tovább tart a grafika iránti érdeklődés lassú élénkülése is: erre a műfajra szakosodott árverést ezúttal ugyan csak az Arte Galéria tartott – kifejezetten jónak mondható, 11,7 milliós forgalommal – de másutt, így a Műgyűjtők Házánál is zajlott néhány heves licitcsata. A szobrok iránti kereslet ugyanakkor – bár egy kiváló eredmény itt is született – továbbra is erősen visszafogott maradt.
Ezúttal is számos Zsolnay-kerámia ára lépte át a milliós küszöböt. A legmagasabb árak szokás szerint a Virág Judit Galériánál születtek, de a BÁV-nál is nagy figyelmet keltett egy Apáti Abt Sándor tervezte díszváza, amit 240 ezer forintos kikiáltási árának tízszereséért vásároltak meg.
Ami az egyéb műfajokat illeti, az ékszerek és ezüst tárgyak iránti érdeklődés továbbra sem lankad. A legmagasabb árak a BÁV aukcióján születtek, de élénk volt a licitálókedv a Nagyházi, a Biksady és a Villás Galéria árverésén is. Az élénkülés jeleit mutatja ugyanakkor a bútorpiac; ebben az utóbbi időben nehéznek számító műfajban ezúttal a több védett darabot is felvonultató Biksady nyert.
Végezetül lássuk a szezon legmagasabb áron elkelt műveinek összesített listáját és néhány műtárgykategória legdrágább tételeit:
(Szerző: műtárgy.com)…