Leonardo da Vinci Salvator Mundi című alkotása főként a 2017-es rekordáverése okán vált világhírűvé: a Christie’s ekkor 450,3 millió dollárért értékesítette. A remekmű azóta is a műtárgypiaci aukciókon valaha eladott legdrágább festménynek számít. Az olasz mester vélhetően az 1500-as évek elején készítette el a Jézus Krisztust ábrázoló alkotást, amelyet a 2000-es évekig az igazi, rég elveszett Leonardo kép másolatának hittek. Hosszas és aprólékos restaurálási eljárásokat követően igazolták hitelességét. Ma már bizonyított, hogy egyike annak a kevesebb, mint 20 fennmaradt festménynek, amely Leonardo nevéhez fűződik. Cikkünkben bemutatjuk a legvitatottabb és legdrágábban eladott műalkotás régre nyúló történetét, ismertetjük restaurálásának folyamatait.

 A Salvator Mundi meghatározó szerepét a művészettörténetben mi sem bizonyítja jobban, hogy   kalandos útjáról 2021-ben még dokumentumfilmet is készítettek Elveszett Leonardo (The Lost Leonardo) címmel. A francia mozi – melynek magyarországi bemutatójára idén, június 29-én került sor – bár számos kérdést felvet a mű – és a műtárgykereskedelem kapcsán is, ezeknek csupán a töredékére sikerül választ adnia.

width=400

Jelenet az Elveszett Leonardo (2021) című filmből
Forrás:
Russh

A Mona Lisa férfi párjaként is emlegetett festmény minden bizonnyal XII. Lajos francia király számára készült, nem sokkal azután, hogy átvette Genova irányítását. Az alkotás 1625-ben került Párizsból Londonba, amikor Bourbon Henrietta Mária francia királyi hercegnő feleségül ment I. Károlyhoz, Anglia és Skócia királyához. Halála után egy tartozásának kiegyenlítése fejében ajándékozták tovább, hamarosan mégis visszakerült a királyi gyűjteménybe, ahol egészen 1763-ig őrizték. Ekkor valamilyen, nem ismert okból elkerült a királyi udvarból és mintegy másfél évszázadra nyoma veszett.

A 19. század végén a festmény – amely ekkor már nagyon rossz állapotban volt, többször át is festették – egy neves angol műgyűjtő, Francis Cook tulajdonába került, majd 1958-ban a londoni Sotheby’s aukciósházban 45 fontért kelt el. Egy amerikai gyűjtő és családja tulajdonát képezte, mígnem 2005-ben ismét elárverezték, szintén alacsony áron. Megvásárlói, Warren Adelson, Robert Simon és Alexander Parish a rossz állapotban lévő képet 2007-ben adták át Dianne Dwyer Modesti sztár-restaurátornak (korábban évekig a MET vezető restaurátora volt). Modestini három évig dolgozott a képen, munkájáról 2014-ben egy könyvet is kiadott. A helyreállított festményt a tulajdonosai 2011-ben mutatták be újból a közönség számára.

width=400

Dianne Modestini restaurálta a Leonardo da Vincinek tulajdonított, aukciós rekordokat megdöntő művet.
Forrás: Cheryl Rossum / BBC

A 17. századra visszanyúló festmény igen rossz állapotban került a restaurátor kezébe. Az évszázadok során számos beavatkozást, átfestést szenvedett el, amelyek eltakarták eredeti rétegeinek egy részét. Modestini néhány órán belül eltávolította a legutóbbi lakkréteget és az újrafestett terület javát. A festmény korábbi agresszív tisztásából kifolyólag az arc területe különösen sérült: az eredeti vázlat finom színrétegei és elemei javíthatatlanul megsemmisültek. Modestini és kollégái számos kutatási és restaurálási eljárásnak, tudományos tesztnek vetették alá a festményt, beleértve az infravörös reflektográfiát és a röntgen-fluoreszcencia analízist is, a feltárás eredményeit ebben a cikkben ismerhetjük meg részletesen.  

A festmény hitelességének vizsgálata a restaurálási folyamat során végig neves szakemberek és intézmények bevonásával történt. A többségük végül konszenzusra jutott a hitelességét illetően, bár máig vannak, akik kételkednek ebben.  

width=400

A Salvator Mundi festmény restaurálás előtt (balra) és után (jobbra)
Forrás: Cody Lee

A rekonstruált festmény 2013-ban a Sotheby’s által szervezett privát aukción került újabb tulajdonosához, Yves Bouvier svájci műkereskedőhöz, aki 80 millió dollárért vásárolta meg, de egy nappal később tovább is adott az alkotáson. Dmitrij Ribolovljev orosz származású milliárdos műgyűjtő 2017-ben adta be művet a Christie’s árverésére, ahol 70 millió dollár értékű kikiáltási árat kapott. Végül egy szaúdi herceg mondta be a győztes 400 millió dolláros leütési árat.

Az aprólékosan kidolgozott, realista ábrázolásmódú kép holléte jelenleg ismeretlen, nem tudni mikor láthatja ismét a nagyközönség. A világ egyik legfontosabb műalkotásának másolatai szintén nagy népszerűségnek örvendenek a műtárgypiacon. Tavaly novemberben például egy 1600 körül készült 63×51 centiméteres változata került árverése Christie’s párizsi aukciósházában. A festmény erősen sérült állapota ellenére is 1 062 000 euróért került eladása.

Forrás: The World Art News, Papageno

Címlapkép: A Salvator Mundi festmény restaurálás előtt (balra) és után (jobbra)

Címlapkép forrása: Cody Lee

Kapcsolódó cikkek

Egyéb

Súlyos gondokkal küzd a párizsi Louvre – Külön termet kap a Mona Lisa

A közgyűjteményeket általában sehol nem veti fel a pénz, ám az a most nyilvánosságra került,

Elolvasom

Egyéb

Február 6-9. között, 40 galéria részvételével rendezik meg az Art and Antique művészeti vásárt

Idén február 6. és 9. között rendezik meg Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vásárát.

Elolvasom

Egyéb

Kihirdették a HAB Díj nyerteseit

Idén is ünnepélyes díjátadó keretében hirdették ki a HAB Díj nyerteseit a Hungarian Art &

Elolvasom

Egyéb

Ezek voltak 2024 legmeghatározóbb pillanatai és trendjei a nemzetközi művészeti színtéren

Bár a tavalyi év nem bizonyult könnyűnek a nemzetközi műtárgypiacon, számos eseménydús fordulatnak és népszerű

Elolvasom