Újabb titkok derültek ki Vermeer egyik leghíresebb alkotásáról, a Leány gyöngy fülbevalóval című festményről – számol be róla a Barneby’s. Az 1665 körül készült művet 25 év után vetették alá újra alapos, műszeres vizsgálatnak.
Johannes Vermeer, Leány gyöngy fülbevalóval, 1665 k., Mauritshuis
A 2018-ban indult kutatás (Girl in the Spotlight) legfontosabb kérdései a következők voltak: Hogyan készítette Vermeer a festményt? Mi bújik meg a kompozíció alatt? Milyen pigmenteket használt az alkotó? Mennyit változott a kép, miután elhagyta Vermeer műhelyét? A műszeres vizsgálatoknak köszönhetően valamivel talán közelebb jutottunk a mű részletesebb megismeréséhez. A felfedezések leginkább a művész ecsetkezelési technikáját, pigmenthasználatát, valamint a festmény rétegekből való építkezésének módját érintik. A kutatók szerint a noninvazív képalkotási, szkenneléses vizsgálatok eredményei azt mutatják, hogy egy személyesebb képpel állunk szemben, mint azt eddig gondoltuk.
Az egyik legérdekesebb felfedezés a portré hátterére vonatkozik. Erről a háttérről sokáig azt gondolták, hogy egy sötét, részletektől mentes tér. A kutatások viszont azt bizonyították, hogy Vermeer a portré alanyát zöld függöny elé festette. A jobb felső sarokban lévő diagonális vonalak és színváltozatok hullámzó szövetet jeleznek.
A lány szemét vizsgálva szempilla nyomára is bukkantak a kutatók.
© Hirox Europe, © Annelies van Loon / Mauritshuis / Rijksmuseum
A technikára rátérve megállapították, hogy Vermeer feketével és a barna különböző árnyalataival kezdte felépíteni a képet. Az infravörös fényvizsgálat lendületes, nagy ecsetvonásokat tárt fel az alsóbb rétegekben, a lány sziluettjét pedig finom, fehér vonalak keretezik. A kompozíció is megváltozott a munka közben, a fül helyzete, a fejkendő teteje, valamint a nyak is kicsit más lett a kész művön.
Vermeer szisztematikusan a kép hátterétől az előtér felé dolgozott, a zöldes függöny megfestése után a lány arcbőrét, a sárga ruházatot, majd a fehér gallért és a gyöngyöt készítette el. Utóbbit trompe l’oeil-szerűen, ugyanakkor a fülbevaló akasztóját nem festette meg. Végül szignálta a művét a bal felső sarokban.
© Sylvain Fleur / Girl in the Spotlight
A kép jellemző színei a piros, a sárga, a kék, a fekete és a fehér. A használt pigmentek a világ minden tájáról érkeztek. Különösen a kabáton és a sálon látható ultramarin minősége szembetűnő. A lápisz lazuliból előállított pigment rendkívül drága volt a korban, drágább, mint az arany. Különösen indokolt esetekben használták csak, így amennyiben a Leány gyöngy fülbevalóval alanya létezett, valószínűleg fontos lehetett a festő számára – vonja le a következtetést a Barneby’s.
Forrás: Barneby’s
Szezrő: műtárgy.com