A bécsi Kinsky-palotában található im Kinsky aukciósház áprlis 24-én bocsátotta árverésre a nemrég előkerült Klimt alkotást. 1917-18-as „Bildnis Fräulein Lieser” vagy „Fräulein Lieser portréja” című festmény, amelyet az osztrák művész egyik utolsó alkotásának tartottak, az elmúlt hónapokban hatalmas izgalmat keltett a műtárgypiacon. A licit 28 millió euróról indult, a majdnem egy évszázadig nem látott portrét végül 30 millió euróért, a 30-50 millió eurós becsérték alsó határán értékesítették. Ez nem tartalmazza az aukciósház jutalékait és díjait.
Az eladási ár kevesebb mint fele volt annak, amit egy másik Klimt-kép – a Hölgy legyezővel – tavaly Londonban elért. Ez a Klimt által utoljára festett portré lett a valaha volt legdrágább, európai aukción elkelt műalkotás, 85,3 millió fontért értékesítették.
A Fräulein Lieser portréja című művet a bécsi im Kinsky aukciósház szerint sokáig elveszettnek hitték. Nemrég azonban kiderült, hogy egy osztrák állampolgár magántulajdonában volt.
„Klimt utolsó alkotói korszakának egyik legszebb portréja, újrafelfedezése szenzáció” – írta az aukciósház a honlapján a szerda délutáni árverés előtt közzétett sajtóközleményében.
Az élénk és színekben gazdag művet, bár az alkotó munkásságát bemutató katalógusokban korábban dokumentálták, de a szakértők eddig csak fekete-fehér fotón látták.
Az ábrázolt személyről tudni lehet, hogy egy gazdag osztrák zsidó család tagja volt, akik akkoriban a bécsi társadalom felső osztályához tartoztak, ahol Klimt megtalálta pártfogóit és megrendelőit. Mindazonáltal személyazonossága nem teljesen tisztázott.
Az Adolf és Justus Lieser testvérek az Osztrák-Magyar Monarchia vezető iparosai voltak. A Klimt munkáiról szóló katalógusokban az áll, hogy Adolf megbízta a művészt, hogy fesse meg tizenéves lányát, Margarethe Constance-t. Az aukciósház új kutatásai azonban azt sugallják, hogy Justus felesége, Lilly bízta meg a művészt, hogy fesse meg a két lányuk egyikét.
Az aukciósház honlapján olvasható nyilatkozatból kiderül, hogy az illető – bárki is volt – 1917 áprilisában és májusában kilenc alkalommal látogatta meg Klimt műtermét.

„A festő háromnegyedes portrét választott és a fiatal nőt szigorúan frontális pózban, közel az előtérhez, vörös, meghatározhatatlan háttér előtt ábrázolja. A nő vállára virágokkal gazdagon díszített köpeny van terítve” – közölte az aukciósház.
Hozzátették: „A festmény intenzív színei és a laza, nyitott ecsetvonások felé való elmozdulás Klimt kései korszakának csúcspontját mutatják”.
Amikor a művész a következő év februárjában agyvérzésben meghalt, a festmény még mindig a műtermében volt – néhány apró, befejezetlen részlettel. Innen került a Lieser családhoz.
Az aukciósház szerint 1925 utáni pontos sorsa „nem világos”.
„Annyit tudni, hogy a tulajdonos jogelődje az 1960-as években szerezte meg, és három egymást követő öröklés útján került a jelenlegi tulajdonoshoz” – áll a közleményben.
A festményt a meg nem nevezett osztrák tulajdonosok – „Adolf és Henriette Lieser jogutódai nevében, az 1998-as washingtoni alapelveknek megfelelő megállapodás alapján” – akarták értékesíteni a festményt, közölte az aukciósház.
Az 1998-ban létrehozott washingtoni elvek a résztvevő országokat arra kötelezték, hogy a nácik által elkobzott műkincseket adják vissza jogos tulajdonosuknak.
Claudia Mörth-Gasser, az im Kinsky modern művészetre szakosodott szakértője egy CNN-nek küldött e-mailben magyarázta el a helyzetet.
Elmondta, hogy az aukciósház „minden lehetséges módon ellenőrizte a festmény történetét és származását Ausztriában”, és hozzátette: „Minden archívumot ellenőriztünk, és nem találtunk bizonyítékot arra, hogy a festményt valaha is kivitték volna Ausztriából, elkobozták vagy lefoglalták volna”.
De ugyanígy hozzátette: „Nincs bizonyítékunk arra, hogy a festményt az 1938 és 1945 közötti időszakban ne lopták volna el”.
És ez az oka annak, „hogy a »washingtoni elveknek« megfelelően megállapodást kötöttünk a jelenlegi tulajdonos és a Lieser család valamennyi leszármazottja között” – mondta.
Klimt női portréit „ritkán kínálják árveréseken” – áll a közleményben, amely így folytatódik: „Ilyen ritkaságú, művészi jelentőségű és értékű festmény évtizedek óta nem volt elérhető a közép-európai műtárgypiacon”.
Forrás: CNN
Címlapkép: Az osztrák mester, Gustav Klimt újonnan felfedezett portréja
Címlapkép forrása: Roland Schlager/APA/AFP via Getty Images