A Christie's 2024 tavaszi aukciós szezonjának 20-21. századi és szürrealista művészeti árverése (március 7.) kiemelkedő sikert aratott, díjakkal együtt összesen 137,7 millió font (174,8 millió dollár) bevétellel zárt. Ez a lenyűgöző eredmény ellentétben áll a Phillips gyengébb 20. századi és kortárs árverésével, amely alig haladta meg a 13,6 millió fontos (17 millió dolláros) becslést, illetve a Sotheby's 100 millió fontos (127 millió dolláros) árverésével, amely szintén nem hozta a várt eredményt.

 

A Christie's 20-21. századi árverése 87 művet kínált eladásra, ebből 67 kelt el a becsült értéken belül, 17 pedig alatta. A Sotheby's árverésén 70 művet kínáltak eladásra, ebből 59 kelt el. A Christie's 7 tételt vont vissza, míg a Sotheby's 11-et. A Christie's 79%-os eladási arányt ért el, míg a Sotheby's 75%-ot.

 

width=605

Francis Bacon, Tangier-i tájkép Malabata mellett (1963)
Forrása: Artnet

 

A héten azonban az összes értékesítés során általános volt az a tény, hogy a drágább tételek lassan mozogtak.  A Christie's 20-21. századi aukciójának vezető tétele Francis Bacon Tangier-i tájkép Malabata mellett című alkotása volt. A 15 millió fontos alsó becsértéket követően 16,8 millió fontért (21,5 millió dollár) kelt el, egy lassú és megfontolt licit során. David Hockney Kalifornia (1965) című alkotására – amely az elmúlt 40 évben nyilvánosan nem volt megtekinthető –  azonban csak néhány licit érkezett, végül 16 millió fontért (20,3 millió dollár) került értékesítésre. Az árverés után az aukciósház megerősítette, hogy a mű alacsony becsült értéke 16 millió font körül volt.  

 

width=500

David Hockney, Kalifornia (1965)
Forrás: Christie's

 

Az alábbi táblázatban mutatjuk a legmagasabb áron elkelt tételek listáját a Christies’ és a Sotheby’s tavaszi aukcióin.

 width=756

Az 5 legmagasabb áron elkelt mű a Christie’s és a Sotheby’s tavaszi aukcióin

A Sotheby's modern és kortárs akcióját Pablo Picasso vezette: a Homme a la Pipe (1964) című muskétás festménye volt az árverés legdrágábbtétele, amely a becsült áron belül 13,7 millió fontért (17,4 millió dollár) kelt el.

 

width=605

Pablo Picasso, a Homme a la Pipe (1964)
Forrás: Artnet

A brit szekcióban Bridget Riley Break (1967) című festményére élénk licitálás indult, amely a becsült értéken belül 1,1 millió fontnál (1,4 millió dollár) elakadt. Végül 6,8 millió fontért (8,7 millió dollár) kelt el egy kiemelkedő árat generáló Francis Bacon-portré árverését követően (az alkotás szeretőjét, George Dyer-t ábrázolja).

 

width=500

Paul Signac, Saint-Tropez. Le rayon vert
Forrás: Sotheby's

A 20. század közepén felfedezett művészek (impresszionista és posztimpresszionista)  értéknövekedésének kiemelkedő példája Paul Signac Le Rayon Vert című, St Tropez-i pointillista festménye. A művet 1958-ban 6 200 fontért (akkori árfolyamon 17 360 dollárért) vásárolták, és a vevő családja most 7,7 millió fontért (9,8 millió dollárért) adta el a Sotheby’s árverésén.

 

Forrás: Artnet

Címlapkép neve: Helena Newman, a Sotheby's árverésén egy 1944-es Françoise Gilot festményt kínált, amely a becsült érték négyszereséért kelt el.

Címlapkép forrása: Artnet / Sotheby's

Kapcsolódó cikkek

Műtárgypiac

Bíróság előtt végződő történetek a műtárgyak világából

A műtárgyak világáról és a műkereskedelemről szó híradásokban meglepően gyakran olvashatunk jogi útra terelt, vagyonokat

Elolvasom

Műtárgypiac

Külön szekciót kap az ultrakortárs képzőművészet az idei Art Baselen

A világ mára elismerten legnagyobb és legfontosabb modern és kortárs képzőművészeti vására három svájci galerista

Elolvasom

Műtárgypiac

Hogyan rendezzük át a befektetési portfóliókat 2025-ben?

Donald Trump megkezdte elnöki ciklusát, ettől nem teljesen függetlenül nagy változás jöhet az ukrajnai háború

Elolvasom

Műtárgypiac

Állampapírból műtárgyba, de csak óvatosan – beszélgetés Kollmann Szilviával, a műtárgy.com ügyvezetőjével

Kollmann Szilvia közgazdász-művészettörténész 2011-ben alapította és azóta vezeti a műtárgy.com műkereskedelmi hírportált. Emellett a Műtárgyak

Elolvasom